|
|||
|
|||
Storebror ser oss - også på Kalimera
Den der ekle følelsen, du har vært på et nettsted, kanskje for å kjøpe eller sjekke en mobiltelefon eller en bok, og så logger du deg inn på et annet nettsted og vips! så får du reklame fra det nettstedet du nettopp var inne på
I det siste har jeg kjøpt en kjole av merket Anna Field på Zalando, og sjekket ut sko på Shoe Buy. Og vips! så får jeg reklamer på kjoler fra Anna Field, Zalando, og sko fra Shoe Buy på alt fra Facebook til Kalimera. Og joda, jeg skjønner at både Zuckerman (facebook) og Janne (kalimera) ikke styrer dette og trenger å tjene penger på nettstedene sine, men jeg føler meg liksom så overvåket. Og hva om jeg hadde vært inne på sider som selger hemoroidekrem, dildoer eller charterturer til FYROM, ville de også kommet med insisterende reklamer på de andre sidene jeg besøker? Mens kanskje kollegaer, venner eller familie ser det over bakhodet mitt, og skjønner hva som foregår? For å presisere: dette er ikke kritikk rettet mot Zuckerman (jo, litt) eller Janne (ikke i det hele tatt), bare et frustrert sukk over at våre nettvaner brukes uten eksplisitt tillatelse for å nå oss som forbrukere. Jeg legger igjen så få elektroniske spor som mulig. Men storebror finner meg, uansett. Noen andre som synes dette er ubehagelig? Noen sier man skal "disable cookies" men jeg bruker stort sett iPad uten cookies, så hva kan man gjøre? |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|