Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2014-07-17, 13:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Har smarta telefoner förblindat oss?

Under mina tre veckor i Kykladerna i juni förvånades jag av att så otroligt många tagit med sig sina internetvanor på semestern. Jag har aldrig tidigare sett så många som blängde på sina telefoner i stället för att se verkligheten. Jag antar att man vill ha stenkoll på vad vännerna hemma gör, och självklart lägger man ut bilder på vad man själv gör, och måste så klart kolla hur många likes och kommentarer man får. Visst har jag sett detta under tidigare resor, men aldrig som nu. Det var precis som om folk levde sina liva genom telefonerna. Precis som hemma.

När jag en dag satt på min balkong och tittade ut över poolen satt nästan alla och tittade i sina telefoner, i stället för att bada, eller prata med varandra, eller titta ut över havet, eller läsa en bok. På restauranger såg jag många som glodde i telefonerna i stället för runtomkring sig. Jag såg par som var ute och åt som inte pratade med varandra, de satt med sina telefoner.

En hotellägare jag pratade med berättade att när han får gäster brukar han alltid ta fram en karta över ön och berätta vad som finns att se och göra. Det har alltid uppskattats. Nu brukar gästerna stå med telefonen i handen, utan att titta upp, och säga: tack, men jag ville bara veta koden till internet.

Jag minns när jag kom till Koufonissi första gången, det var 1997. När jag kom till den strand som jag sedermera döpte till Kalimera beach såg jag en grek som pratade i en mobiltelefon. Herregud, sa jag till Camilla, inte ens på Koufonissi kommer man undan mobilerna. Mycket har hänt sedan dess.

Hur gjorde jag under senaste resan då? Jo, tack, jag satt ofta och blängde i min telefon. Till mitt försvar är att jag reste själv, och då var telefonen ett ”trevligt” sällskap när jag var ute och åt.

Hur gör ni? Lever ni lika mycket med era smarta telefoner på semestern som när ni är hemma?
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.