|
||||
|
||||
Skopelos 9-16/8
Skopelos denna fina ö, som jag semestrade på tillsammans med min 25-åriga dotter, vi var där veckan 9-16 augusti.
Jag var på ön för tre år sedan och upplevde att det mesta var sig likt. Denna gång hamnade vi mitt i högsäsongen, otroligt så många människor! Vi fick veta att Skopelos är grekernas andra semesterfavorit och det märktes verkligen har aldrig sett så många semestrande greker, även många många italienare, vi skandinavier var i minoritet. Det har varit ett uppsving i år av turismen, det fanns knappt ett hotellrum att uppbringa, moppar eller bilar att hyra var näst intill omöjligt. Vi valde att inte hyra bil, vi åkte buss och taxi, det blev besök på stränderna Limonari, Panormos och Milia, och även nu tyckte jag att Milia var den bästa stranden, och någorlunda lugnt. Limonari på sitt sätt, vattnet är ju bara så otroligt. Värmen gjorde att vi inte riktigt orkade med några större strapatser. Vi bodde högt upp, på Thea Home hotel med en fantastisk utsikt ut över stad och hamn, ett mysigt hotell, familjen som hade hotellet var så söta och hjälpte gärna till. En dag hade vi tänkt bada i Glisteri, vi fick veta att det fanns ingenting där längre, tavernan hade stängt i år. Inne i stan hade en del affärer och restauranger stängt, bla tavernan Englezos. Stranden inne i stan, där tyckte jag nog nog att vattnet var ännu sämre än för tre år sen, men det kan bero på vilken tidpunkt på säsongen man är där. Var lite stressad över att det skulle vara stora problem med getingar , det fanns en del på sina ställe men verkligen inget att oroa sig över tack och lov! Fick med oss en stor burk med oliver från hotellet dom njuter jag med en ozou och tänker tillbaka på sköna dagar. Ön var lika vacker som sist jag var där, dessa fantastiska gröna pinjeträd i kombination med det blågrönturkosa klara hav har jag inte upplevt någon annanstans i Grekland. Hälsningar Pia |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|