Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2020-03-14, 00:27
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skrev precis det här i vår Facebookgrupp:

Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva.

Ni är många som berättar att ni har bokat av era resor och ni är många som undrar om ni ska boka eller inte. Jag tycker att ni som har bokat av era resor är kloka. Några skriver att de kommer åka oavsett, så länge inte UD avråder från resor. Det tycker jag är egoistiskt. Att resa från Skandinaven till Grekland är att göra Grekland en björntjänst. Grekland behöver alla turister de kan få, men de behöver inte besökare som för smittan dit.

Jag tror att Grekland snart stänger sina gränser för resenärer från länder som är värst drabbade, och det gäller bland annat Sverige, Norge och Danmark. Visst, jag spekulerar, men jag kan inte låta bli. Grekland har i skrivande stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går. Norge har till exempel över 900 fall och Sverige har över 800 fall.

Det går fort nu, så fort att jag inte hinner skriva det jag hade tänkt. Här är några av de senaste nyheterna:

1. Idag har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.

2. Museer och arkeologiska platser i Grekland stängs från nu och fram till 30 mars.

3. Grekland har stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går.

4. Det norska flygbolaget Norwegian är bara veckor från konkurs och kommer att behöva permittera 5 000 anställda.

5. Grekland stänger nu köpcentrum, kaféer och barer.

6. I Danmark avråds alla från resor i hela världen från och med nu. Och uppmanar alla danskar som är utomlands att resa hem.

7. UD i Sverige manar till försiktighet vid utlandsresor. De skriver så här:

”Utrikesdepartementet uppmanar svenska medborgare att noggrant tänka igenom huruvida utlandsresor behöver genomföras, meddelar departementet i ett pressmeddelande.

”WHO har konstaterat att spridningen av det nya coronaviruset är en pandemi. Med det exceptionella läge som råder bör alla som planerar en utlandsresa noga tänka igenom vilka risker som finns och om resan behöver genomföras. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte.”

UD skriver att varje resenär själv har ett ansvar för att följa utvecklingen och fatta informerade beslut, och uppmanar den som tillhör en riskgrupp att vara extra uppmärksam.”

Jag har inte bokat någon resa, men just nu skulle jag inte göra det, och om jag hade en resa bokad i vår skulle jag avboka den, och avvakta för att se vad som händer, och hålla tummarna för att det ordnar upp sig senare.
Jag har en känsla av att Grekland kan komma att stänga gränserna inom kort. Det finns redan diskussioner om att stänga alla företag och verksamheter i landet. På mitt jobb idag blev vi kallade till ett möte där chefen sa att det går rykten om att regeringen på söndag kommer gå ut med flera nya drastiska åtgärder och ett scenario är total nedstängning av allt.

Jag har en känsla av Grekland försöker ta så drastiska åtgärder som möjligt just nu, för att kunna vara botad till sommaren då turistsäsongen är. Om Grekland fortfarande brottas med det här i sommar så kommer det vara kört. Det förutsätter ju såklart att länderna som turisterna kommer ifrån också är botade.

De flesta länder i Europa har nu tagit drastiska åtgärder, förutom Sverige (samlingar under 500 personer är ingen drastisk åtgärd). Ursäkta kängan men det känns som att Sveriges ledning och många svenskar också för den delen verkar tycka att ekonomin inte får störas till något pris, att ekonomin är liiiite viktigare än några människors liv. Nån talesman sa att stängning av skolor skulle få förödande konsekvenser (för ekonomin vill säga). Eh ja men vilka förödande konsekvenser kommer det bli om de INTE stänger??? Förlorar inte de andra länderna pengar på det också? Men de gör det. Ibland måste man uppoffra saker. Det känns som att Sverige sticker huvudet i sanden helt. Jag är djupt orolig för vad detta ska leda till för Sverige faktiskt. Jag är ledsen att säga det, men jag får faktiskt andra världskriget vibbar vad gäller Sveriges ställning. Hela världen är i krig och tar åtgärder medan man i Sverige låtsas som att det regnar och tar nån medelväg. Tänker att detta inte bara är oansvarigt för de svenska medborgarna, utan även mot resten av världen, eftersom svenskarna kan smitta även andra länders medborgare. Vi bor alla i samma värld, men Sverige ser bara till sig själva om och om igen. Ja tyvärr kan det slå bakslag. Om Sverige i sommar inte fått ner antalet fast andra länder har det, så är det klart att de inte kommer ges inträde i andra länder.

Jag är ju ingen expert iof. Hoppas den där Tegner killen har rätt. Att alla drastiska åtgärder som andra länder tar inte leder till nånting. Det kanske blåser av i Sverige lika fort som i alla andra länder. Då tar jag av min hatt för honom, verkligen coolaste typen av alla som stod emot hysterin. Eller så blir situationen den motsatta och då har han gjort sig skyldig till något mycket allvarligt. Ska bli intressant att se om den linje som Sverige följer just nu (mot strömmen) är rätt.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.