Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal idag, 09:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra januari 2025

Månaden har för oss varit väldigt positiv. Den 13:e betalade SAS för den ett dygn försenade resan till Kreta i september. De betalade t.o.m. 300 kr mer än vad vi begärt. Men det skedde inte förrän Ylva hotade med att kontakta ARN. Vi får väl resa med dem igen då, bli försenade och göra förtjänst på färden.

Det skedde också prisminskningar på basprodukter t.ex. socker – 24 %, spannmål – 5,5 %, mjölk – 5-6 % och rengöring – 8 %. Har något blivit billigare i Sverige? Och 0.5 l Amstel kostar fortfarande bara 3 € på ”Posten” inkl. meze. Vad är priset för dig?

Jag måste berätta om Jannis-dagen den 7:e. När vi kom till gymmet på morgonen, tog jag fram en burk med pepparkakor, som Ylva hade bakat till Jul. ”Gymmarna” tittade lite undrande, men det var bara säga att jag firade och då förstod alla. Det är sällan man kan glädja så många kvinnor samtidigt och naturligtvis uppskattade männen gesten också. Nu vet alla, vad jag kallas. Efteråt gick vi på ”Posten” och även där räckte kakorna till. På kvällen bjöds vi in till grannarna, Jannis och Angelina. Medförd ouzo och Angelinas goda mat gjorde kvällen lyckad. Sanassis (80-åring från Leche i Albanien) som bodde hos dem var också med. Han har under de senaste 20 åren varit här i byn och hjälpt byborna att skörda oliver. Hur han ensam orkar med det tunga jobbet vid sin höga ålder är svårt att förstå.

Ytterligare två namnsdagar har jag haft under månaden (Jan och Karl). Inte någon har gratulerat. Inte ens hustrun! Jag måste nog byta alla mina 3 svenska namn till enbart Jannis. På gymmet fortsätter kvinnornas leenden. Nu vinkar även unga tjejer till mig, om de är en bit bort, så nu måste jag be Ylva baka fler kakor.

Romantiken blommar som ni nog sett i svensk TV, men även i Koutsounári och då spelar åldern ingen roll. Vi var en söndag bjudna till en 71-årig kvinna (från ett land där man pussar på tre kinder) med fästman. Hennes historia är följande: Efter ett långt äktenskap lämnade maken henne och flyttade till hemlandet. Han hade hittat en yngre partner via daiting på nätet. Under våren sökte hon kontakt med vår tisdagsgrupp och beklagade sig över att vara övergiven och ensam. Nu ett halvt år senare har hon hittat sin nye man (som alltid levt ensam) och att romantiken blommar kunde vi lätt se. Att de passar ihop märktes väl under de trevliga timmar vi fyra hade tillsammans i hennes hus vid stranden. Vi hör också, att fåglarna redan i januari tror, att det är dags att bygga bo. Förhoppningsvis spirar också romantiken på andra ställen, kanske i Östersund? Motsatser finns det dock exempel på. När en make är här, är hustrun i hemlandet och tvärtom och aldrig förenas de två.

Akram har i slutet av månaden åkt till Kashmir för att hälsa på sin mor. Hon har haft svåra hjärtproblem och han förstår att hon inte kan leva så länge till. Hans son Daniel och Dijon har begett sig till Italien.

Angelina råkade under månaden ut för en frontalkrock. Krockkudden löste inte ut, utan hon fick en revbensskada, som gjort att hon inte har kunnat jobba. Bilen måste skrotas. Det var inte hennes fel, utan orsakades av en hotellägare i byn som genade i en kurva.

Två födelsedagar inom denna familj har vi varit med och firat. Dels sonen Adrianos, 17 år, och maken Jannis 60.

I Sverige står byggsektorn stilla. På Kreta däremot expanderar denna verksamhet, både då det gäller antalet bygglov och byggnadernas ökade storlekar. 2 900 tillstånd har getts på Kreta under 12 månader fram t.o.m. september 2024 och 30 000 bygglov för hela Grekland under samma period. På vår strand Megálo Paralía har de börjat bygga det lägenhetshotell, som en restaurangägare berättade skulle ske för 10 år sedan. Först skall det bli ett stort antal bungalows och om det bär sig ekonomiskt, kommer det senare att byggas ett stort hotell på stranden. Det byggs även flera hus högre upp mot berget i byn.

I februaribrevet skrev jag om att stadsförvaltningen i I-a skjutit upp kravet på förändringar av strandtavernorna till 31 oktober 2024. Jag har inte sett, att det hänt något. Det betyder det vanliga. Det skjuts på framtiden!

”Jag ville dö ung, men nu är det för sent”, såg jag som rubrik i en grekisk tidning. ”Lev farligt, dö ung”, sa James Dean, kanske! Jag föredrar livet, som det blev.

”Lika barn, läka bäst”, fick jag skriva till en vän i Östersund, som genomgått ansiktsbehandling mot befarad hudcancer. Jag ska träffa min huddoktor nästa vecka!

Extrema väderdata har uppmätts i Grekland för 2024. Varmast var det i Voukolies, Chania 44,5 grader den 13 juni. Kallast var det i Parnassos, Bathystal med – 23,2. Högsta årliga nederbörden på 2160 mm var det i Askifos, Chania. Vintern 23-24 var den varmaste och sommaren 2024 var den hetaste i landets historia.
Vädret har verkligen inte varit normalt i januari. Att kunna sitta ute på altanen för kaffe och lunch varje dag, har aldrig hänt oss tidigare. Skönt, låga värmekostnader men samtidigt oroväckande. Vad händer med djur och växter? Hur länge räcker vattnet med så lite nederbörd? I Ierápetra är nödläge utlöst för en månad framåt.
Statistiska väderdata för Ierápetra är följande: Nederbörd 18 mm, högsta temp. +21,
lägsta +9 och dygnsmedeltemp. 15,4 grader. Huvudsakligen måttliga nordliga vindar.

En kväll gick jag ut och spatsera.
Jag hörde nå´n sa ”kalispera”.
Nå´t konstigt de va,
det lät inte bra.
Så jag som polis sa: rotera!

/ Jannis, som hoppas på mycket regn och förståndiga politiker (men det är väl att begära för mycket?).
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.