![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den mytomspunna byn Anogia på Kreta ligger cirka 66 kilometer öster om Rethymnon och cirka 48 kilometer väster om Heraklion. I Anogia är nästan alla män klädda i svart från topp till tå, till och med deras stora bilar är svarta. Självklart har alla mustasch, och bär långa (svarta) stövlar. Man blir rädd bara man tänker på det, inte sant. Jag skojar bara, invånarna i Anogia är precis lika vänliga som alla andra på Kreta. Men svartklädda är de. :-)
Anogia sägs vara den sista byn på Kreta som blev civiliserad. Sant eller inte låter jag vara osagt. Sant är att Anogiaborna är kända för sin rebelliska anda och sin bestämdhet i att uttrycka sin kretensiska karaktär. Anogia var under andra världskriget bas för delar av rebellrörelsen, och det fick man betala dyrt för. ![]() En av restaurangerna i den övre delen av Anogia. Anogia av idag är lugnt och stillsamt. Byn ligger ofantligt vackert vid foten av Mount Psiloritis, eller Idaberget som vi säger på svenska. Byn är uppdelad i en övre och en undre del. Det mesta kretsar sig kring torget i den undre delen där det ligger flera tavernor, kaféer och ouzerior. Anogia är för övrigt en av mina fem favoritbyar på Kreta. Fler bilder från Anogia på Kreta finns här. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|