Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-07-03, 19:29
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Karpathos i backspegeln

Nu har jag haft en vecka på mig att sortera minnen från Karpathos-veckan. Skrev ingen dagbok som minnesstöd denna gång, så rapporten kanske inte blir så exakt, men jag gör så gott jag kan

Det blev en riktig semestervecka! De flesta dagarna började vi med sovmorgon och långfrukost. Sedan följde ett par timmars strosande i Pigadia, "krims-krams"-butikerna besöktes (småtjejernas paradis), och självklart fikade vi också i stort sett dagligen i favoritbageriet (med härlig luftkonditionering!). Detta bageri ligger närmast taxistationen och har ett ruskigt stort sortiment av bakverk, som får åtminstone undertecknad att gå i spinn så fort jag har klivit över tröskeln God glass med lite annorlunda smaker har de också!
På eftermiddagarna plaskades det i poolen eller på någon strand. Vrondi, Apela och både sten-och sandstranden i Amopi hann vi med.
Och på kvällarna åt vi middagar på ställen där jag visste, att de hade bra grekisk mat, oftast på favoriten Orea Karpathos. En gång åt vi goda gyros på Five Star Deli, och sista kvällen ville framför allt småtjejerna ha variation i det grekiska, så då åt vi pizza på La Mirage. När vi besökte Amopi, åt vi på en taverna (Calypso TROR jag att den hette) närmast busshållplatsen. De hade också helt OK grekisk mat, aningen försiktigt kryddad dock, men portionerna var otroligt stora.
Sent på kvällen satt jag och min syster oftast på "hemma-altan", smuttade på ouzo eller vitt vin, tittade på stjärnhimlen och eldflugorna och pratade om livet. Inte helt fel, eftersom vi träffas endast ett par gånger om året. Självklart lyckades inkastarpojkarna från Pigadias hamncaféer locka oss in för glass (for the girls) och drinkar (for the ladies) ett par gånger också

Höjdarkvällen under veckan var ju förstås midsommaraftonen, då vi satt på Pelagos, åt god mat och lyssnade på live-musiken När jag bad om att få skriva i Kalimera-gästboken fick vi en kanna retsina "on the house", så vistelsen blev lite längre än vi hade tänkt från början Gästboken är förresten aningen "vattenskadad", dock går det alldeles utmärkt att läsa och skriva i den. Och nej, den blev INTE vattenskadad efter den extra kannan med retsina, utan den var skadad redan innan

Utflykter blev det en lyckad sådan med taxi till Amopi (stenstranden gillade vi bättre än sandstranden) och en mindre lyckad med båt (har beskrivit denna under ämnet "Båten"). Men sådant är även semesterlivet, ALLT kan ju inte vara perfekt alltid...Eftersom vi inte hyrde bil blev det inga besök till byarna, men detta ser jag fram emot att göra i september, då det är dags att återse Karpathos

Hade varit lite fundersam över värmen före resan, eftersom mina tidigare erfarenheter om midsommarveckor i Grekland har varit svettiga , men det var faktiskt ingen fara på Karpathos! Eftersom det fläktar så friskt där, så upplevde jag inte värmen (ca 30 grader varje dag) besvärande alls. Däremot så får man vara noga med att smörja sig med extra hög solskyddsfaktor just pga blåsten, och under de allra blåsigaste dagarna är det nog skönare att söka sig till en stenstrand i stället för sandstrand, om man inte vill få gratis peeling förstås

Ivi
-nöjd med sin "fylla på batterierna"-vecka på Karpathos
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:23.