Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-09-17, 12:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Extradagen på Santorini

Den där extradagen som man lätt får på Santorini för att ha säkerhetsmarginal mellan båt och flyg på hemvägen - här kommer ett litet tips om hur man kan tillbringa den.

Förr hasade jag mest runt i Thira och tyckte att det var allmänt olustigt. Men den här gången, i fredags, följde jag ett par Kalimeratips och det blev alldeles underbart.

Hyr en moppe och åk till Vlychada längst ner i söder. Där finns två stränder av den här typen, båda är till hälften försedda med solstolar:

När du badat färdigt finns flera tavernor. Jag valde to Limanaki som ligger mellan stränderna:

Ta sen en sväng i hamnen. Vlychada har en stor fiskehamn, här finns dels de små rara fiskebåtarna som vi är vana vid, dels rejäla doningar för riktigt yrkesfiske:

Åk sen vidare upp till Emborio, den större byn ovanför Perissa. Parkera vid den stora kyrkan, till höger om kyrkan är det skyltat till "traditional area" och först fnös jag lite åt det där: traditional area finns väl på många öar helt naturligt, varför särskilt kalla det just så...

Men så fort jag kom upp i Castelli, som området heter (eller Mezaná) slutade jag fnysa. Jag blev tvärtyst. För det är nog det finaste område jag sett, en blandning av Emborio på Nisyros och Chora på Amorgos och jag älskar båda ställena. En urgammal by, övergivna halvt raserade bostäder blandade med varsamt renoverade vackra hus. Gränder, trappor, grindar, dörrar - allting är smalt, smalare, smalare, i synnerhet inne i det gamla klostret.

Underbart ställe! Och så oväntat på Santorini. Här är några bilder (fast de bra bilderna som gör stället någorlunda rättvisa sparar jag tills jag bestämt om de håller för fototävlingen ):

Den här dagen blev fantastisk - och ett skäl att verkligen planera in en extradag på Santorini nästa gång. Bor man på Honeymoon i Perivolos utanför Perissa som jag gjorde bor man dessutom mitt emellan Vlychada och Emborio så läget är förträffligt. Från Honeymoon är det dessutom gångavstånd till båda ställena fast man får nog nöja sig med det ena om man inte vill gå VÄLDIGT mycket

(Just nu vägrar den första bilden låta sig förminskas, ber om överseende om jag inte lyckas tvinga den)
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.