Nu får du väl ändå tagga ner lite

Jag tycker faktiskt att det är betydligt trevligare att åka med Romilda än med de moderna båtarna som finns. Blue Stars båtar är totalt opersonliga, de har nånting McDonalds liknande som serverar maten och har stolar ute på däck som är i princip omöjliga att sova i. Fördelarna med dessa båtar är att de är i det närmaste felfria då det gäller att hålla tidtabellen, de är modernt utrustade vad det gäller handikappvänlighet och de är relativt felfria i sin funktion eftersom de är ganska nya.
Visst, jag har full förståelse för att de som inte har full rörlighet eller av någon annan orsak värdesätter de saker som är bra på dessa båtar. Jag värdesätter andra saker på andra båtar och de sakerna kan aldrig Blue Star konkurrera med.
Jag har ju då fördelen att jag kan välja vad som för tillfället är viktigt vilket tyvärr inte alla kan göra, därför väljer jag gärna ett annat rederi om det finns möjlighet men det ska dock sägas att just GA:s färjor står jag gärna över då de tyvärr har en förmåga att vara väldigt dåliga på att följa tidtabellerna. Hellas Ferries eller Hellenic Seaways som de numera heter är alltså en ganska bra medelväg, de är ganska bra på att hålla tidtabellerna och har fortfarande kvar färjor med en viss personlighet.
Om man ska hårddra ditt tänkande om båtluffarkänsla och allt vad du säger så borde man väl också frångå alla boenden med en viss personlighet och skyffla in alla turister i Vingcenter-liknande hotellkomplex där alla sedan ska få bästa möjliga service oberoende av om de vill ha det eller inte.
Ett helt annat problem som jag ser med de nya snabbåtarna är ett rent ekonomiskt problem. tidigare var det enkelt, det fanns bilfärjor och Flying Dolphin. FD gick ungefär dubbelt snabbare och var dubbelt så dyra. Sedan kom Blue Star och ställde sej nånstans mitt emellan. Tyvärr är det så att många väljer BS då de är snabba och moderna men inte har FD-känslan av instängdhet. De traditionella bilfärjorna som kör alla udda linjer till halvt okända fantastiska öar får en sämre beläggning på de konkurrensutsatta linjerna och får säkert svårare att klara sej, jag har sett rabatter på upp till 50% förekomma på vissa linjer med traditionell bilfärja för att på så sätt lyckas få lite bättre beläggning.
Vad händer sedan då de traditionella färjorna är utkonkurrerade? Min teori är att BS höjer priset lite mera och även de moderna snabbåtarna (som ersatt FD) kan höja priset ytterligare. Helt plötsligt så finns inte trafiken kvar till t.ex. Donoussa, Folegandros och Anafi eftersom rederierna som körde de rutterna har gått i konkurs. Dessa små öar kanske på så sätt börjar tappa turister för att det blir alldeles för svårt att ta sej dit och därifrån till ett vettigt pris.
Den som lever får se vad som händer.
Mvh Janérik