|
||||
|
||||
Färsk fisk - endast som dekoration??
Nästan dagligen via massmedia får man infor om nyttan av att äta fisk och jag anammar verkligen detta genom att köpa färsk fisk 1 - 2 ggr/vecka. Ofta blir det feta fiskar såsom lax, makrill och sill men även torsk, lubb, uer etc hamnar på tallriken.
Igår var jag på ICA i Eslöv för att göra mitt inköp och då låg där bl a en hel pigghaj. När det var min tur hade jag också bestämt mig då jag sett att där låg kotletter från vad jag trodde var pigghaj men det visade sig då vara tonfisk vilket jag inte var intresserad av. Frågade då expediten om det gick bra att få 2 st kotletter av den hela pigghajen och fick då det märkliga svaret att: "Det går nog inte för den har vi som dekoration" Blev helpaff och retoriken kom helt av sig och det blev 2 st svärdfiskkotletter istället. När jag väl satt i bilen på väg hemåt började hjärnsläppet avta och frågorna började dyka upp i huvudet. Dekoration till vad kan man ju undra då detta var på eftermiddagen och färsk fisk håller ju som bekant inte så väldans länge. Alla vackra tal om att vi måste tänka på miljön och spara på våra resurser tappar ju i betydelse när man resonerar som de i nämnda butik. Inte kan det väl vara meningen att vi ska ta av naturens resurser om vi inte ska använda det på rätt sätt, i det här fallet som föda När jag sedan stod och skulle förbereda middagen var det precis lagom till TT-nyheterna där man återigen diskuterade nyttan av fisk, eller rättare sagt vilka fiskarter man skulle undvika. Rekommendationen var att man bl a inte skulle köpa svärdfisk p g a att beståndet minskat kraftigt Inte lätt att vara konsument när ingenting av det man försöker göra blir rätt... //Zanét |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|