|
|||
|
|||
Vandringar i Parga
Jag vill tipsa om att det finns massor av fina vandringsleder i Parga. En del börjar t.o.m. inne i stan. De går genom den fina olivträdsskogen. Alldeles till vänster om Piso Krioneri beach går en stig uppför berget, till ett litet kapell som heter Agia Eleni. Vill man fortsätta kommer man ända till Lichnos beach. Utmed stigen finns flera otroligt fina utsiktställen över stan. Det finns också en annan stig till Lichnos beach, troligen den som de flesta brukar ta.
Om du följer stora vägen ut ur stan, den som går mot Preveza, kommer du till en annan stig en liten bit förbi brandstationen. Den går opp i bergen ovanför stan. Speciellt vid en klippa är det hisnande utsikt över stan. Där bland olivträden har också grekerna sina fritidsbostäder. Men av annan standard än vi har här hemma. Du kommer ner till stan igen vid vägen till Anthousa. Jag skulle tippa att leden är drygt 4 km lång. Många andra stigar finns också. Man kan t.ex. vandra från Valtos beach till byn Anthousa och vidare därifrån ännu högre upp till Ali Pashas borg. I någon affär inne i stan kan du köpa ett häfte som ingående beskriver de många vandringslederna. Plus en utförlig karta. Häftet heter: "Walks in Parga" by Lance Chilton. Trots att det var mycket folk i stan stötte jag på ytterst få andra vandrare. Det var i början på september och inte den allra hetaste tiden heller. Så på med vandringsskorna och ut i den härliga naturen! Senast redigerad av Carita den 2007-05-10 klockan 18:06. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|