|
||||
|
||||
Antonis Remos och Sakis Rouvas världsturné
Hej alla Greklands-frälsta!
För er som har bråttom börjar jag detta inlägg med en sammanfattning: Antonis Remos och Sakis Rouvas, två riktigt stora artister i Grekland, ger sig ut på en världsturné våren -08. Visst vore det kul om vi kunde hjälpa dem att bestämma sig för att komma till Sverige?? För er som har tid att läsa allt jag vill säga kommer här fortsättningen: Jag har varit medlem på det här forumet ett tag, men inte haft tid att vare sig bidra särskilt mycket eller läsa särskilt många inlägg. En sak tror jag mig ha förstått i alla fall, och det är att det verkar finnas ett intresse bland medlemmarna att träffas på riktigt (på "Kalimera-träffar"), men att det ofta är svårt att hitta lokal och någon/några som är villiga att organisera sådana träffar. När jag fick nys om Remos och Rouvas turné, tänkte jag att det vore fantastiskt kul om de kom till Sverige och om man kunde anordna en Kalimera-träff i samband med showen. Det är nämligen såvitt jag förstått inte en konsert, utan mer eller mindre en turnerande bouzoukiklubb det är fråga om. Åtminstone om de använder samma koncept på alla ställen de besöker, och det verkar väl troligast. För er som inte vet hur Clubs ("klubbar") fungerar i Grekland, är en sådan alltid centrerad kring två huvudartister, som givetvis också är affischnamnen. Huvudshowen består av tre "set" -- ett av vardera artist, och ett litet kortare (15 minuter eller mer) där de två artisterna gör något tillsammans. Före denna show brukar mindre kända, lokala förmågor uppträda med covers, och efter showen är det dans till bouzoukimusik som gäller -- gärna på borden! För i alla fall på parkett sitter man vid bord när man tittar på showen, alltså inte i stolsrader som i en vanlig konsertsal. Självklart beställs mängder med alkohol (själv dricker jag inte alkohol men "står ut" med denna "ovana" eftersom det hör till). I Grekland betalar man inte inträde om man bokar bord, men vid ett bord måste man beställa en whiskey-flaska (eller motsvarande) per fyra personer. Med andra ord bokar man ett bord i stället för köper en biljett. När en klubbshow är aktuell håller den öppet t ex torsdag till söndag i ett visst antal veckor -- eller månader -- i sträck. Till Remos och Rouvas turné säljs naturligtvis biljetter eftersom det bara blir enstaka shower på spridda platser. Förfarandet verkar skilja sig åt beroende på var de spelar. I Australien verkar de kräva att man är en grupp om minst 10 personer för att få köpa biljetter till borden. I USA kan man uppenbarligen köpa enstaka biljetter även på parkett (dvs bordsbiljetter). Hur det skulle bli i Sverige om de kommer hit vet jag inte, men det är ett senare problem. Först måste vi försöka locka hit dem! Vad jag har förstått av den här branschen, styrs den väldigt mycket av tillfälligheter. Jag menar att det inte behöver finnas någon tydlig logik i vilka städer som besöks av turnén. Gissningvis försöker de besöka ställen med relativt stora grekiska "communities", men inte nödvändigtvis. Någon som vet om det finns speciellt många greker i just Atlantic City (New Jersey) eller Mohegan Sun (Connecticut)?? Någon har i alla fall bedömt att det kommer att gå att sälja biljetter där, och de har säkert rätt. Jag tror att det även skulle gå att få en show i Sverige utsåld, i alla fall med rätt marknadsföring. Remos och Rouvas är trots allt inte helt okända i Sverige. Men jag vänder mig till detta forum och frågar om det finns något intresse av en sådan här show i Sverige. För om inte ens de som är generellt sett tokiga i Grekland tycker att det vore kul att gå, är det kanske inte någon stor idé att ens försöka få hit ekipaget. Vad tycker ni, allihopa? |
|
|