Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-11-28, 13:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Bevara bilder.

Jag är i full färd med att scanna in alla våra gamla diabilder till digitalt format.
Som nybliven pensionär har jag ju all tid i världen för detta, och det behövs sannerligen.
Jag har börjat vid år 2003, sista året med diafilm i kameran, och ska så
ta mig bakåt i tiden. Ja, det får väl bli ett hundratal bilder per dag eller så enär det är en tidskrävande sysselsättning. Jag har en specialscanner avsedd för diafilm, och då blir det utmärkt kvalitet vid konverteringen. Jag jobbar
med en upplösning på 2400 DPI.

Ur minnet återkallas många goda stunder när bilderna nu ånyo dyker upp på näthinnan.

Jag funderar på hur ni övriga kalimeravänner hanterar era bilder? Pappersbilder?? Enbart datorbaserade bilder? Och, hur gör ni med säkerheten?

Själv drabbades jag av en mekanisk hårddiskkrasch här på
sensommaren. Hdd-n var visserligen åtta år gammal men det var ju ändå trist. Turligt nog- eller av förutseende kanske- har jag två fysiska hårddiskar på datorn. På disk två hade jag backupfilerna från Norton Ghost, så det var bara att montera ur den trasiga hårddisken, kasta densamma samt sedan skruva i den nya och därefter "Ghosta" tillbaka allt inklusive operativet XP-Pro till nya hårddisken.

Nu har jag till yttermera visso även för vana att ett par gånger per år bränna över nya bilder till DVD-skivor som förvaras på annan plats. Allt detta för att vara säker på att bilderna ej förstörs. För oss skulle det vara en smärre katastrof om bilderna försvann. Vi tittar nästan var helg på bilder från öarna med den digitala projektorn och storduk.

Arne
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.