Citat:
Ursprungligen postat av AndersK
Det basuneras ut ett "fantastiskt" lågt pris för en viss resa, men när man väl gör bokningen - ja, då är prislappen en helt annan. Jag kan inte undgå en smygande och växande tanken om att flygbolag helt cyniskt utgår från att jag (och vi) har ett flertal skruvar lösa och därmed fattar "nada". (---) var går gränsen för bedrägligt beteende i lagens bemärkelse?
|
Exakt!! Det är ju det här som är själva problemet! De gör reklam för resor till ett lågt pris men i verkligheten kostar resan mycket mer för kunden.
Det är jämförbart till exempel med om en klädbutik skulle annonsera att en jacka kostar 200 kr men väl vid kassaapparaten tillkommer 100 kr för att butikspersonalen tagit hem den till butiken, hängt fram den och tar betalt för den (expeditionsavgift) och 100 kr för att de bokför köpet (administrationsavgift) och 50 kr för att kunden köper den (bokningsavgift) och ytterligare 112:50 i moms, dvs jackan kostar 562:50 kr. För en sådan marknadsföring skulle de snabbt få påhälsning av Konsumentverket m fl.
Citat:
Visst kan man ta ut avgifter för allt, men det bör med tydlighet framgå i den reklam man gör för resan så att man kan göra en tidig bedömning och jämförelse med andra alternativ. Sedan kan man med den nya erfarenheten spekulera över, ja kanske rent av ge förslag till, ytterligare möjligheter att avgiftsbelägga diverse för att "hålla ned priset". Här är några tänkbara och fullt rimliga förslag: In- och utcheckningsavgift (lika väl som kompensation för bränslehöjningar, toalettavgift (man ju välja att hålla sig), gång- och fönsterplatsavgift (båda på sitt sätt förmånligare i förhållande till den som sitter klämd), extra service (om du redan på förhand tänker dig prata med omboranställda fler än en gång) osv. Gräns för olika type av avgifter stannar vid fantasins!
|
Jag tycker det är ganska bra med möjligheten att betala för det man vill ha - och framför allt att SLIPPA betala för service som man klarar sig utan. Men som du påpekade: Det ska FRAMGÅ TYDLIGT innan köpet vilka avgifter som kostar extra och alla OBLIGATORISKA avgifter ska vara medräknade i priset från början!
FlyNordic föregår med gott exempel när man bokar biljetter. På deras bokningssajt får man det totala priset direkt och sedan upplyser de om hur mycket av priset som är avgifter och skatter. SAS däremot ger inte det totala priset på en gång, men lägger i alla fall inte till bokningsavgift när man ska betala.