Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2008-02-29, 21:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Min grekiska snabbmat

Ja grekisk är den inte helt men med en stor grekisk touch. Ni vet den där maten ni lagar till för en hemmakväll framför Tv:n och kanske inte bjuder gästerna på. Trött efter en lång arbetsvecka vill jag att det ska gå fort men smaka som jag vill. Hoppas ni alla delar med er av era grekiska snabbmatsrecept.

Ikväll för vilken gång i ordningen vet jag inte lagade jag min variant av fetafourni. Fräste ett par skivade mandelpotatisar, lite grön paprika och en gul lök i smör och olivolja. Kryddade med grekiska örtkryddor som basilika och oregano samt lite mineralsalt. La ner den mjukfrästa blandningen i en liten djup ungsform med halverade körsbärstomater(den avlånga smakrika sorten) och tjocka bitar av Fages fetaost toppad med mera örtkryddor. La ;ver en bit smörpapper och gräddade i ugnen ca 200 gr, 20-25 min. Under tiden rostade jag en näve pinjenötter i torr stekpanna som jag strödde över ett par skivor serranoskinka vilket sen garnerades med granatäppelkärnor och en skiva honungsmelon. Vips var min snabbmat klar och den serverade jag mig själv med ett glas vitt grekiskt vin i Tv-soffan. Superenkelt men gott. Kan det bli bättre.

Eva
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT