![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Er Phaistos - disken en forfalskning?
![]() Det bimånedlige arkeologisk – vitenskapelige magasinet Minerva http://minervamagazine.com/ bringer i siste nummer, Juli – August en sensasjonell artikkel! Magasinets sjefredaktør Jerome M.Eisenberg Ph.D. som er ekspert på ”antikke forfalskninger”, bringer i en 12 siders artikkel solide beviser for at Phaistos - disken er en forfalskning! Jeg som har jobbet med denne disken i flere år kjenner igjen mange av ”anklagepunktene”, det er derfor for meg fascinerende lesning! Jeg skal ikke gå inn på de vitenskapelige detaljene annet enn å nevne at motivet for forfalskningen er at den Italienske arkeologen Luigi Pernier som påberoper seg å ha funnet disken 1908, følte seg ”så forbigått av Evans” at han bestemt seg for ”å koke opp” århundrets arkeologiske bløff! I løpet av de 12 sidene klarer Eisenberg å overbevise meg som kjenner alle disse detaljene som også jeg og mange med meg har stillet spørsmål ved! Når bevisene kommer på bordet vil det bety ”opprydning” i de Minoiske hieroglyf - systemene! Det hele blir bare mer suspekt når museet i Heraklion nekter Eisenberg å komme i nærheten av disken! En enkel test vill med letthet kunne datere disken og derved stanse all diskusjon, men det vil ikke museet! Kanskje de har gjennomført testen selv? Hele artikkelen er ikke ute på nettet, jeg har en 11 MB stor PDF skanning. Om noen er spesielt interessert sender jeg den gjerne! Senast redigerad av sven.kriti den 2008-07-12 klockan 16:03. |
|
|