Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-07-13, 20:30
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Snart i Paleochora

Jag träffade en bekant i en affär i eftermiddags. "Visst längtar man mer efter semestern ju äldre man blir" var vi helt överens om, han och jag.

Nåja, vi hamnar i Paleochora om c:a 12 dagar, en stad vi hört så mycket gott om och läst en hel del om samt sett bilder. Vi har även nära bekanta som varit där och förälskat sig i staden och trakten så inside information har vi lite utav.

Men det finns några frågor som är mer intressanta än andra.

Varje kväll från 18.00 stängs all trafik av i centrum och alla tavernor flyttar ut sina bord och stolar mitt ute i gatorna. Men finns någon taverna som sticker ut mer än de andra och bara är ett måste att besöka ? Och har staden/trakten någon maträtt som är särskild och speciell ?

Båtutflykt österut måste vi göra, det finns flera orter som kan vara värda ett besök. Skrev härom dagen ut en färsk båttidtabell som jag hoppas gäller någorlunda fast jämföra med handskrivna där nere tänker vi göra också. I så fall, vilka platser är värda en dagsutflykt tycker ni ? Och hur är en tur ner till Europas absolut sydligaste punkt, Gavdos ?

Kan vara på sin plats att även undra hur vattnen och vindarna är i månadsskiftet juli-augusti där ner i sydväst ? Konstant kuling-styv kuling ?
Vi vill inte gärna råka ut för någon sjögång.

Strax norr om Paleochora finns en hel hoper byar, bl.a har jag läst lite om Azogires. Är denna en by värd att titta till, kanske ta en taxi om det funkar ? Eller hur är den lokala busstillgängligheten i trakten ?

Alla andra små finurliga tips är förstås lika välkomna än frågorna ovan. En Paleochora-vecka har vi stora förväntningar på, fullt förståeligt

Hasse
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.