Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-07-17, 21:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Välja enkelheten eller tvärtom ?

Jag såg just en snutt av hur en massa spektakulära hotellanläggningar fladdrade förbi kameran i Antalya, Turkiet på TV. Många inslag av lyx, design, diverse kopior av byggnader från andra delar av världen, stora komplex av byggnationer utan personlighet. Men det är kanske spännande att bo så, spektakulärt och lite lyxigt ?

Jag kom underfund med en sak........

Jag har varit med på Kalimera sedan 1999 och sett mitt eget (och sambons) Greklandsresande nått mer eller mindre "stadgade fomer". Kreta om en vecka blir vår 12:e trip och vi har alltid ungefär samma önskemål, krav, inriktning, intressen osv. osv.

Vi sammanfattar oss rätt enkelt, vi vill HA det ENKELT, definitivt inget tillrättalagt om man nu kallar det så ? Lyx eller näst intill lyx är för oss totalt främmande, den standard vi väljer och har fått alla gånger (börjar närma sig 20 lgh-hotell c:a) är nog vad många andra skulle tycka var......VADDÅ ?

Det saknas ibland några saker i köket, skärbräda bl.a, dålig kniv att skära bröd och annat med, skitiga glas.....ni känner säkert igen er ? Det valda hotellet såg på många sätt ut att ha det vi sökte men....."mördarbacken" var verkligen mördande, varför lär vi oss inte ??

VILKEN STANDARD VILL VI HA ?

Jag tror........att det kanske finns två "läger", vi som trivs att åka från det ordnade, tillrättalagda (på ett annat sätt) Sverige där vi har en så hög standard. VI VILL BORT FRÅN ALLT DETTA HEMMA, TILL EN STANDARD DÄR VI FÅR TÄNKA TILL LITE OCH IMPROVISERA IBLAND !!

Där har vi i alla fall VÅR önskan, sänka standarden, leva på lite lånad tid och njuta eftersom vi lärde oss detta under de första Greklandsresorna, detta att det ibland saknas lite, får improviseras lite, säga "äsch - det löser sig ju".

Sedan finns det de som vill tvärtom.......LEVA LYXIGT (eller åtminstone snudd på), kunna säga att rummet var otroligt snyggt möblerat, baren var grandios, drinkarna var otroliga. Allt var tillrättalagt, knäppte man med fingrarna kom det någon med glass till barnen..........äsch, jag överdriver lite..... Vi tycker det är charmigt att tänka på vilken sida av sängen man vill sova i av en viss anledning som bara vi föstår, varför garderobernas dörrar har knopparna på helt fel sida, ytterdörren är sned och knarrar, detaljerna i badrummet manar till stora garv en halv dag.........

Jag menar, en annan typ av "flykt" från kanske samma typ av tillrättalagda Sverige blir att man köper sig en tid på en eller några veckor på en anläggning som totalt saknar det VI gillar, det jag beskrev nyss. Orten som anläggningen ligger i eller vid, är kanske inte heller den där som vi gillar, den man kan improvisera i, upptäcka först helt efter ett par dygn. Den är tillrättalagad på ett sätt som ger resenären trivsel på ett sätt som tilltalar denne.

Och det fina i kråksången är att INGET AV ALTERNATIVEN ÄR FEL eller bättre än det andra. Eller som min rubrik säger - "enkelheten eller tvärtom" ? Det kanske är lika enkelt att leva i "lyx" som i "enkelhet" ? Hur bedömer man dessutom skillnaden ? Det finns ju gott om lyx även i Grekland.

HUR GÅR ERA TANKAR ?

Jag kommer att få uppleva en kontrast ungefär som den jag har skrivit, en lyxanläggning "någonstans i Grekland" med jobbet i knappt 3 dygn om en månad. Får då chansen att se själv hur jag reagerar på något jag själv aldrig skulle välja privat.

Detta blev långt...........

Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2008-07-17 klockan 21:27.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:39.