Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-08-07, 11:46
cajsa cajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Hemma från Kykladerna

Hej, nu har jag hunnit smälta mina intryck från min senaste Greklandstur.

I år besökte jag Sifnos och Milos för första gången efter att ha varit på lite mer gröna öar de senaste åren, som Skiathos och Skopelos bl a.
Och ärligt talat hoppar jag inte högt av förtjusning efter mina veckor på Sifnos och Milos.
Jag har besökt andra öar i Kyladerna tidigare så det är inget med att jag kanske blev förvånad av det karga landskapet eller så, utan det var en känsla som saknades
Nu ska jag inte skriva ner dessa öar som många gillar, kanske var det helt enkelt inte "rätt" öar för mig i år. Trots att jag föredrar lugn och ro på min semster.

I alla fall, vi hade härliga veckor. Kan man ha annat när man är i Grekland

På Milos bodde vi i Adamas på hotell Aphrodite som var över förväntan, men kanske inte superbilligt. Hotellet ligger i Lagada beach (som är en ok liten strand för snabb svalka) och är bara några minuters promenad från hamnen och restaurangerna. En promenad som inte innebar några uppförsbackar.. tack och lov.
Vi hyrde moppe på ett bra ställe som hette Thunder som låg längs vägen vid stranden Papikinou, ut från Adamas (bra utbud med ok priser - rekommenderas) och besökte uppåt 20 stränder/vikar. Och stränderna, ja det är det absolut bästa med Milos. Det fanns något för alla smaker.
Tyvärr blåste det rätt rejält när vi var där, så det blev ingen båttur runt ön och inte alltid ens dopp på alla stränder vi stannade till vid.

Något som imponerade på mig när vi kom till Milos, var deras proffsighet i marknadsföring mot turister. När vi anlände med båt gick vi direkt in i lilla turistbyrån som låg rakt framför hamnen. Där fick alla besökare en bra karta och en rätt tjock turistbok om Milos (både reklam, fakta och nyttig info).

På Sifnos bodde vi i Kamares och ett litet hotell som hette Katerina studios. Som alla andra hotell låg det inte långt bort från lilla "centrum" (hamnen). Dock var det en liten uppförsbacke på slutet, men det innebar i gengäld att man hade en fantastisk utsikt från verandan utöver bukten och kvällsol. Även här var det moppe som gällde, och som råd vill jag ge er, nappa inte på någon av de första uthyrarna, sett från hamnen, utan ta den sista på vänster sida, 1 Moto car.
Överlag var det mycket bra moppar och MC på flera ställen, nya och välskötta, men priset varierade några euro (per dag) till fördel för 1 Moto car som dessutom verkade vara den mest seriösa och trevliga (inte nonchalanta som man ibland som tjej som hyr lätt mc blir bemött av). Att hyra moppe här var dock dyrare än på Milos.

Även på Sifnos blåste det rejält, men det hindrade inte oss att åka runt till andra byar och stränder. Jag kan förstå att många gillar Sifnos, även om det kanske inte blir den ö jag återvänder till. Men vem vet...
Om man inte vill äta grekiskt fanns det i Kamares två bra italienska restauranger. En som var genuint italienskt med hög kvalitet på mat och service, och lite förvånande att hitta på Sifnos. Bredvid fanns en s k Spaghetteria, som kanske inte hade lika hög kvalitet på pastan, men var väldigt personliga och trevliga, plus hade god pizza. Maten var överhuvudtaget väldigt bra överallt på Sifnos.

Och ja just det..... Milos-ormen som jag var rädd för såg jag inte skymten av.. fast jag låg under något av de få träden vid den långa härliga (och ibland lite folktomma) stranden vid Campingen.
Den enda orm jag såg var död, och den låg överkörd på Sifnos.

Cajsa
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:16.