Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #30  
Gammal 2008-08-12, 11:03
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 502
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Som 11-åring åkte jag 1977 på sensommaren med mina föräldrar och storebror till Rhodos och Faliraki Beach Hotel. (Har senare ofta rest runt månadsskiftet augusti/september men numera mest i juni pga skolor, barn och andra förutsättningar, men älskar ändå allra mest augusti/september-resorna!)

Har för mig att vi åkte en specificerad restresa med "Vi heter Scandinavian Tourlines-men de flesta kallar oss ScandTours", som jag tror deras slogan var... Har fått för mig att det är de som sedemera blivit Fritidsresor?!
Vi landade på den nya flygplatsen, som jag tror invigdes bara några månader tidigare. Vi hade hört skräckhistorier om den gamla flygplatsen och hemska mellan-bergen-djupdykningar.
Landade runt 23-tiden och kommer väl ihåg känslan när jag ställde mig i flygplansdörren på Maersk-kärran för att gå nedför trappan och det kändes som sådana varmluftsutblås de brukar ha innanför dörrarna på vissa varuhus.
Förstod att det var nattluften när vi tog ett par steg nerför trappan...

Nästa resa gick två år senare till Mykonos! Å detta fantastiska Mykonos! Har varit på Rhodos senare (som vuxen) men aldrig Mykonos, ändå har jag nästan fler minnen från Mykonos än Rhodos. Glömmer aldrig dessa fantastiska gränder i stan med det, flera gånger i veckan, kalkade rutmönstret. De ljuvliga färgerna från fönsterluckorna, krukorna och alla blommorna.
Eller den första riktiga kontakten med grekiska bussväsendet, med vad jag tyckte var väldigt exotisk med dessa människor som gick omkring i bussen och sålde biljetter. Vilket de ju fortfarande gör på vissa platser (hur får de ekonomi i det??).
Eller den fantastiska känsla dessa bussförare har när de tråcklar sig genom på de smala gatorna mellan husen nere i Plati Yalos, huh...
Eller utgrävningarna i Delos! Mina första kontakter med det historiska Grekland och med en fantastisk ciceron i min far, som läst mycket såväl konst- som kulturhistoria. Och som lärare är allmänt allmänbildad.

Efter detta har det blivit ett gäng med kompisresor och senare samboresor, med olika inriktning .
Efter några års uppehåll med små barn har vi nu kommit igång igen med nya familjeresor. Men nu är det jag som skall försöka vara allmänbildad...

/Sven
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT