|
||||
|
||||
Enighet i priser på mat?
Jag kikar in då och då för att läsa lite.
Jo, ni har alla rätt i att det blivit dyrare att äta i Grekland på senare tid. Lite är beroende på Eurons införande, samt inte minst att även råvarorna blivit dyrare i vårt älskade land. Idag reser vi inte till Grekland och får uppleva 1980 års prisnivåer. Välkomna till verkligheten (2009). Grekland är ett EU-land som vi andra med allt vad det innebär med höjda levnadskostnader m.m. Även Greksson har rätt till en miniminivå för utfört arbete, service, mat med flera saker ex:hårvård. Jag kan skriva en hel sida om att min frisör höjt sitt pris från 8€ till 10€ för en klippning. -Hjälper det? -Knappast, för han har också drabbats av höjda priser på (blöjor) diverse andra saker. Han blev pappa i januari. Är det vårt största mål att ha en billig semester eller en med kvalité. Jag satsar nog på kvalité biten. Efter en "arbetslunch" här hemma idag (09.04.16) så kikade jag i vin-listan. Jag har bara ett uttryck dra mig baklänges. Surt Spansk rödvin 241.-, Husets 198.- Är jag knäpp eller har verkligheten fel? Om ni betalar 20-30€ för en måltid i Grekland med husets 1kg. Det är att klassa som en lottovinst. Grekland är inget lågprisland längre, men ett djäkla skönt land att bo och semestra i. Håller ni inte med så dra till Gotland och ha grekkänslan med er. Börsen lär inte vara rundare efter det. Ok, svensk hög kvalité på allt, men är det Grekiskt? Det fanns en bra krog på Öland som hette "Lammet & Grisen". Mycket grekkänska där (2000). Vet inte om de finns kvar idag. Lammfilé och kotletter. Tillbehören kan glömmas bort. Men köttet perfekt tillagat. En karaff rött då 0,7 lit kostade 99.- (2000) så det var överkomligt. Enligt min börs i alla fall. Så jag tycker det är ok om ni frågar om priser, men gnäll inte om prisnivåer. Grekerna måste leva de också. Tyck gärna att det blivit dyrt, OK det köper jag. Men att dissa landet för prisnivån är i mitt tycke helt fel. Far då till Thailand eller Indien om ni vill leva snålt. Detta är mitt tyckande om priser. Uffe Senast redigerad av UlfWiman den 2009-04-16 klockan 17:11. |
|
|