|
|||
|
|||
Lamm i "Augalomono", egg og citronsaus
Jeg holder på å skrive kokebok med resepter fra de landene jeg har besøkt gjennom mange år.
Eksempel: Danmark, stekt and. Frankrike, Boeuf Bourgignon, Norge, Gravlaks, fårikål. Spania, Paella, USA, spareribs etc etc Fra Grekland er det ikke så lett å definere fordi mange tradisjoneller retter som de fleste tror er grekiske i virkeligheten er tyrkiske! Augalemono. Denne skal imidlertid være helgrekisk! I Athen finnes det en restaurant: Archaies Gefseis, "Antikke smaker" (anbefaler ikke å gå dit! Mye av det de spiste for 2500 år siden smaker ikke for oss i dag.) På denne restauranten hevdes det at denne augalemonosausen kan føres tilbake til antikken! Her er oppskriften slik jeg har samlet den fra diverse kjøkkensjefer på greske restauranter: Du koker lammet i vann tilsatt litt buljong. Når kjøttet er mørt , 1 time bruker du kraften til å lage sausen. Ingredienser: Smør, minst mulig mel, denne sausen skal være tynn. I noen oppskrifter bruker de hele egget, i andre bare plommen. Så kommer sitronen, den må du være forsiktig med! Grekerne bruker ofte for mye sitron. Sausen bør ikke være direkte sur. La det hele surre minst en halvtime, jo lenger dess bedre! Tilbehør: Vanlig er artiskokkbunner. Det optimale er også noen skiver fenikkel! Det lærte jeg på en restaurant her på Kreta hvor eieren er greker og konen er fransk! Fenikkelen og artiskokken kan kokes sammen med kjøttet men noe kortere tid. Kan noen komme med andre ideer - synspunkter om augalemono? |
|
|