|
||||
|
||||
Lättpåverkad?
-Sitter i trädgården med min kaffekopp och grubblar på om jag ska vattna eller låta bli. Det är ju inte jättevarmt än, men övre jordlagret är redan torrt och stenhårt. Det är det gamla ordspråket "uppskjut icke till morgondagen vad du skall göra idag" som spökar i mitt sinne.
-Skjuter upp beslutet ett tag och grubblar lite på vad olika människor har sagt till mig under åren, som påverkat mig och säkerligen format min stil, eller karaktär, eller personlighet, eller egenhet, eller vad det nu är, det som gör oss olika till sättet och får oss att reagera positivt eller negativt på händelser och tillltal. -Som när min snälla pappa suckade och sa "men kan du aldrig vara tyst" - jag blev så förvånad att jag kommer ihåg det fortfarande, jag tyckte ju att jag höll honom sällskap för att han var lite dyster....hur ska en femåring fatta att vuxna har mycket att tänka på? -Som när min svägerska sa till mig,truliga och lata tonåring," Men TYCKER DU INTE OM ATT JOBBA?" -hon var vuxen, effektiv och gladlynt... -Som när gammeljajan steg upp mitt i natten för att göra i ordning mat åt min nattarbetande man; "Jag blir aldrig trött på att laga mat åt min familj", hon hade levt genom tre krig, hon. -För att inte tala om sånt man läser i bra böcker. Det sitter kvar i hjärnvindlingarna nånstans och tas fram när det passar till en situation man just upplever. -Nej, detta giver icke bröd, jag menar, detta hjälper inte mina törstiga plantor. Från tanke till handling ska steget vara kort...slutfilosoferat för dagen... |
|
|