Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-05-08, 23:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bedrägeri?

Det var ju bra att de svarade. Men...

Citat:
Flygbolagen daterar upp sina priser regelbundet och när vi via var sajt fragar det centrala reservations systemet (CRS) där flygbolagen är anslutna till far vi ett svar som da visas dig.
När du sedan bokar skickas bokningen till flagbolagets dator via
CRS och blir da fast bokat. Manga flygbolag har dock fatt sa mycket trafik pa sina datorer att det har gjort et sk. cache, en databas där priserna och tillgänglighetet pa platser är registrerade. Denna databas kan dock vara 10 min 1 timma eller flera timmar gamla, beronende vad flygbolaget ifraga tycker som är lämplig. Eftersom av 100 förfragningar i regel bara 2 bokar är det en bra lösning för flygbolagen, da kommer svaretr fran cachen och sedan dom tva bokningar gar direkt till datorn. Nackdelen är naturligtvis att priserna kan ha ändrats. Det förekommer ytterst sällan men det förekommer.

Saker och ting förändras. Så med vissa reservationer vill jag påstå att detta till viss del är "blå dunster".

Det finns ett system som heter Amadeus. Och det är så stort och omfattande att jag betvivlar att de lagt ner det. Men det är möjligt de kallar det CRS idag... Det är ett on-line bokningssystem, som täcker hela världen. Där i princip alla flygbolag informerar och alla resebyråer kan kontrollera tillgänglighet och boka resor med någon sekunds fördröjning.

Att ett flygbolag skulle "cacha" förfrågningar ställer jag mig mycket frågande till. Däremot är det sannoligt att SKYTOURS cachar (sparar frågor, för de som inte hajar lingot...) sina förfrågningar.

Dvs, om jag frågade igår om en resa Kph - Ath och fick priset 2.000 så kommer deras dator ihåg det. När nästa frågar samma sak idag (Lissi tex ), så får hon samma pris som jag fick. Fast "ur minnet" från SKYTOURS. Går Lissi sedan vidare och vill boka så måste SKYTOURS kolla mot flygbolaget. Och är då de biljetterna sålda av någon annan resebyrå så riskerar man att få ett nytt pris.

Jag har sett det massor med gånger när jag suttit och letat bra priser och "fuskbokat" för att kolla... SKYTOURS och andra på nätet ligger inte on-line. De uppdaterar endast vid bokning. Därför kan priserna bli fel.

Der sehr Geherter Herr Rudi försöker skylla på flygbolagen när det nog egentligen är SKYTOURS som glider på sanningen när det gäller vem som ligger efter i uppdatering... Samtidigt är det omöjligt för dem att vara ständigt uppdaterade på alla linjer i hela världen!

En gång försvann min biljett när jag tvekade någon minut innan jag skulle beställa... Allt ifyllt, bekräftat och klart och jag skulle bara trycka OK. Men någon annan hann före!

Anledningen att jag vet att någon annan hann före är att det var sista biljetten på det flyget... Så det handlade inte om priset. Platsen försvann.... Något enerverande, men det löste sig...

Detta är nackdelen med Nätresebyråerna. Fördelen är priserna och att det finns många... Och de kan ha olika avtal. Tänk även på att så länge det rör sig om reguljärflyg så kan man även leta utomlands... England tex... Det finns stora tillförlitliga nätresebyråer där.

Anledningen att jag kan en del om Amadeus är att jag jobbade för det företag som levererade största delen av datorerna till systemet för många år sedan. Jag var extremt marginellt, i yttersta utkanten, involverad i att bygga upp komunikationen mellan Paris och Sverige. På den tiden när ISDN var i framkant av tekniken och bredband bara var en dröm...

Hjärtat i Amadeus finns/fanns (?) i en gigantisk datahall i Paris. På en plats så hemlig att få vet var den ligger. Jag har sett bilder därifrån. Imponerande... Tänk inte ens tanken att något skulle hända där. Då skulle ingen kunna boka biljetter någonstans i världen. Hela världens biljettbokning skulle braka ihop direkt... ALLA reguljärflygsbiljetter passerar Amadeus! Charter går utanför.

Men jag ser den där bilden av den imponerande datahallen från slutet av 80-talet för mitt inre öga. Vattenkylning och UPS:er (batterier typ) så långt ögat når... Men med tanke på utvecklingen står det väl en ensam hyfsat kraftig PC mitt i en gigantisk tom sal numera och sköter det hela...

Nja. Det var kanske lite underdrivet...

Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.