|
||||
|
||||
Graviditet och alkohol
Livsmedelsverket har en hel del att fundera på om de vill behålla sin trovärdighet. T ex avråder man väl fortfarande kategoriskt gravida från att äta mozarella, åtminstone gjorde man det för ett och ett halvt år sedan, vilket är mycket märkligt eftersom inga opastöriserade mjölkprodukter får säljas i Sverige.
Samma sak med alkoholen, där man låtit folk tro att det är pga risken för fosterskador man avråder från att dricka när man är gravid eller ammar, trots att människan har en sluten placenta och alkoholen omöjligtvis kan passera från mamman till barnet. Nu har man väl släppt på tyglarna vad gäller amningen och säger att något glas är ok, men samma sak där - bröstmjölken har inget med blodomloppet att göra, och det är alltså omöjligt för barnet att få i sig alkohol. Varför inte istället pusha på det olämpliga i att dricka när man ammar, eller egentligen har med sitt barn att göra, för att man tappar omdömet, reagerar sämre, blir fumlig och riskerar tappa barnet, osv? Nu börjar det väl hända en del på det här området, mycket tack vare att folk har lättare att hitta information själva idag, jämfört med för bara något decennium sedan. Jag förespråkar fortfarande en fast folkhälsopolitik, men den får inte bygga på felaktig skrämselpropaganda. Och kanske ännu viktigare måste den ju vara konsekvent, vi kan inte ha fritt flöde av alkohol utan att informera om risker och ta konsekvenserna som samhälle. Eller varför inte spelandet, som vi matas med reklam för dagligen, men där man lite skämtsamt kan upplysa via likadels reklam om att man ska kontakta Svenska Spel om man tror man spelar för mycket. Som om Systembolaget skulle bedriva kampanjer där man uppmanas ta kontakt med dem om man tror man dricker för mycket. Ingår inte den bristen på insikt i sjukdomsbilden, liksom? Häromdan ringde de från Postkodlotteriet och ville jag skulle teckna nåt abonnemang på ett gäng lotter och hej och hå och "plötsligt händer det". (För övrigt borde det väl egentligen heta "det var f-n på tiden!"). Med "nyktra" spelmissbrukare i min närhet fann jag det måttligt roande, och ungefär lika lockande. Ringer Absolut runt på måfå till folk och frågar om de vill sätta upp sig på ett helrör i månaden? Sådärja, det var dagens spy-galla-inlägg. Hoppas ni har överseende med att det skenade off-topic... |
|
|