![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Min mamma Birgitta, Brige här på kalimera, gick bort i somras och det kom till min kännedom redan då att Janne ville skriva nåt för att hedra en medlem som varit med sedan starten. Det var alldeles för tidigt att ta ställning till, för någon av oss, där och då men nu när lite tid passerat känner jag för att skriva själv och berätta något om min mor och samtidigt, förhoppningvis, få läsa lite minnen som ni eventuellt vill dela med er av.
Jag åkte första gången till grekland 1991 med mamma, jag var 12 år och det var min andra utlandsresa i livet (jag hade varit med en gång till algarve i portugal men då var jag bara fem). Vi åkte till Naxos efter att jag fått vara med och välja ö. Det visade sig vara ett mycket lyckat val då mamma och jag fick underbara två veckor tillsammans boende på Hotel Sergis strax ovanför Saint-George beach. Jag badade, solade och fann några lekkamrater att spendera tid med på dagarna och på kvällarna gick vi ut och åt god mat. Ofta blev det Souvlaki eller Keftedes för min del, något som uppskattades mycket av mig. ![]() Det mest minnesvärda från resan var helt klart när vi åkte med jeep-safari anordnat av apollo. Mamma var den enda som hängde med guiden Carina på de snirkliga bergsvägarna, som då ofta bestod av grus dessutom, och detta berättade hon gärna med stolthet i efterhand. Vi såg Kourosen med det brutna benet och drack vatten ur källan därintill, såg diverse småbyar vars namn jag inte kommer ihåg nu och avslutade dagen med bad i Mikri Vigla. Jag kände mig trygg med mamma för hon fanns där och det kändes som vilka problem vi än kunde stöta på så skulle hon fixa dem. Hon var bra på sånt, inte bara då jag var tolv år. Vi återvände till Naxos -93 och då var syrran med. Hon var mest ute på disko på kvällarna och sov långt in på dagen men det störde inte mig det minsta. Mamma däremot fick säga till på skarpen då vi skulle på jeep-safari även denna gång. Efter lite övertalning följde hon till slut med men sov mest hela tiden i baksätet på jeepen. För mig var det lika kul som förra gången, jag kände mig lite världsvan eftersom jag hade varit med om denna runda en gång förut. ![]() -96 åkte jag och mamma än en gång till Naxos men denna gång blev inte lika lustfylld för mig. Jag vet egentligen inte än idag varför men jag var ganska arg på mamma, mest hela tiden. Om det inte var för varmt så var det för mycket sand på stranden eller dylikt. Kan ha nåt med tonårshormoner att göra, jag lär väl bli varse så småningom då jag, förhoppningsvis har egna tonåringar att "hantera". Hur som haver. Mamma älskade Grekland och ända sedan sommaren -80 eller om det var -81 så var det det som gällde. Kreta, Naxos och Syros var favoritöarna och jag och min käresta har besökt iaf dessa öar och förstår varför. Vi har ett gäng kvar att beta av för att besöka alla som mamma och Ulf besökte men brist på inspiration saknas icke. Som jag skrev i början av tråden ser jag mycket gärna att ni delar med er av minnen från mamma. För den som har lust och vill, som hon förmodligen själv skulle uttrycka det. Är det någon som undrar över omständigheterna kring hennes bortgång är det okej att fråga. För mig känns det som en del av sorge-arbetet att berätta. Jasou så länge! /Daniel |
|
|