|
|||
|
|||
Tillbaka på Kreta igen
Så är vi tillbaka i vårt älskade Plakias igen. Jag var visserligen här så sent som i juli, och Cina har inte varit här sen i påskas men det känns både som länge sedan och alldeles nyss.
Plakias är känt som ett "blåshål" och det stämmer verkligen. Ena dagen lugnt med nästan ingen vind, och nästa dag så river det i byarna så man tror att allt skall blåsa bort. Den här veckan är vald med omsorg. Den 27 september varje år anordnar Finikas kommun (dit Plakias hör) Turisten Dag. Då spärrar man av hela torget och ställer upp långbord med bortåt 500-600 sittplatser (plaststolar, vad annars) och en stor scen. Livemusik, folkdansuppvisningar och, framför allt, massor med grekisk, hemlagad, mat. Allt gratis - kommunen bjuder. Tal av borgmästaren m fl - nöjda turister är de bästa ambassadörerna. Idag har vi äntligen fått igång en fast Intenetförbindelse! Tog bara ett halvår vilket får betraktas som snabbt. Vi har redan fått kommentarer från grannarna om hur vi lyckats med det. Stärkta av den framgången och att vi idag också fick en parabol monterad, åkte vi till Rethymno och köpte en TV. Säg den glädje som varar. TVn fungerar, digitalboxen (som vi hade med från Sverige) verkar fungera, men vill inte "prata" med varandra. Nåja, inte helt överraskad, så imorgon får vi föröka kontakta support alternativt få hit någon expert som akn hjälpa oss. Ett alterrnativ, möjligen, är att köpa ett grekiskt abonnemang. Grekiska kanaler kan kanske vara ett sätt att snabba upp inlärningen av grekiskan, men de har även BBC m fl engelskspråkiga kanaler. Denna gång har vi även min mor (81 år) med oss och hon verkar trivas kanon. Hon försökte med allehanda undanflykter innan, sover dåligt, ont i benet m m, men vi framhärdade och sa att hon kan väl lika gärna sova dåligt i Grekland som hemma - vad är skillnaden? Nu tror jag dock att hon faktiskt sover bättre, och benet krånglar inte lika mycket, men det sitter lite hårt åt att erkänna det ;-) Vi var ner på stamlokuset Sifis och åt ikväll, han hälsade särskilt på modern och hon njöt av hans fantastiska mat. När notan kom så rundade han av neråt, dricks var det inte tal om, han sa att det ordnar vi i morgon. Den sedvanliga Raki'n avnötjs, och även om modern tyckte den var stark, så drack hon hela utan knot. Vi övertygade henne om att den hjälper mot allt från sömnlöshet till benvärk (jo, den gör faktiskt det), och själv tar jag alltid den i rent förebyggande syfte. På återhörande BoCina |
|
|