|
|||
|
|||
Dessa fantastiska greker!
Så glad man kan bli av ett telefonsamtal en grå, trist höstdag. Vill bara berätta en liten solskenshistoria:
Förra hösten läste jag grekiska här i Lund några veckor innan jag tröttnade på både lokalen och boken och i viss mån även läraren...snäll och trevlig föralldel men han var oengagerad och boken var för svår för mig och alla de andra....Han hörde ju då att jag skulle till Tinos en vecka, så han berättade att hans morbror Stavros bodde där och var arkitekt och han hade varit rektor på Marmorskolan i Pirgos.. Jannis själv var där ibland också...Det var ju ett kul sammanträffande tyckte jag och sa att: "TÄNK OM MAN EN GÅNG FICK TAG PÅ ETT HUS DÄR!! DET SKULLE JAG VILJA" så där som man säger längtande ibland Så var det inte mer med det, jag var på Tinos och nån vecka efter så slutade jag kursen och har sen småläst lite hemma själv... I går, alltså ett år senare, så ringde telefonen och det var Jannis, läraren. Han frågade om vi varit på Tinos något i sommar och det har vi ju och nu i maj hade Jannis träffat sin morbror Stavros på Tinos på en begravning och då hade han berättat att han haft en kvinna i sin grupp i grekiskan som var intresserad av Tinos och gärna åkte dit och som kunde tänka sig att bo där mer så småningom... Nu hade morbrodern ringt Jannis och han undrade om vi fortfarande var intresserade av hus för han hade ett åt oss....alldeles vid stranden i Giannaki nedanför Kardiani....Man kan ju gissa priset! Morbrodern vill gärna träffa mig om jag kommer igen och det gör jag ju v 44 och då jag är bjuden till hans kontor för att prata hus och får gärna ta Nikoleta med mig som tolk.... de känner till varandra.... Inte för att vi ska köpa hus nu, det sa jag ju genast förstås, det räcker ju att vi köpt lägenhet i Kalmar, men man kanske skulle gå dit och ta reda på vad som gäller vid husköp, kostnader mm.. eller???? Claes tycker absolut INTE att jag ska gå dit kan jag ju säga direkt, han vet hur impulsiv och lättövertalad jag är och ser väl i andanom att jag när jag kommer hem från resan köpt en LITET ett bara för att jag inte kunde säga nej... Fast jag har lovat att i så fall bara ta reda på hur det går till OM man vill köpa så småningom. Men visst är de goa grekerna.... De tar ens önskningar på allvar i alla fall..... Lissi - som nog ska köpa en trisslott i morgon. |
|
|