|
||||
|
||||
Titt i gamla album 17 (nu räcker det)
1969 på hösten började vi planera återflytten till Sverige. Det var dags att börja betala på studielån...det började bli betungande med alla dessa nattpass i taxin...Lillan behövde få dagiskompisar...
Den 6.12 gick resan med tåg och tunga väskor. Resten av våra tillhörigheter skulle brodern G. skicka med godståg när vi väl fått en fast adress. På det svartvita kortet från Stathmos Larissis sitter Gammeljajan med lille kusin Konstantinos i knät. Min svåger och svägerska ser frusna ut, det var en kall dag. Lillan har ny jacka och sina första fingervantar, jag fick åka ända till Pireus för att hitta några. Vinterkläder var något vi inte köpt tidigare vintrar. (- Nog för att vi frös, men det fanns andra, viktigare utgifter). -Ett tåg till München via ett snöigt Jugoslavien. Förseningar i Alperna, massor av snö. Lillan sprang omkring i vagnen och fick vänner både här och där, hon tyckte det var jätteroligt, delade folks matsäck och kvittrade på sin barngrekiska. -Ett tåg till Hamburg. Där pågick julskyltning och massor av julpynt och belysning , marknadsstånd och tomtar. -Ett tåg till Köpenhamn. -Ett tåg till Helsingör. -Färja till Helsingborg. Nu började S:s armar bli orangutanglånga efter allt släpande på resväskor. -Nästa tåg till Norrköping. Dit kom vi mitt i natten och var visst de enda som skulle av. Perrongen var inte skottad, så när vi lyfte ner barn och grejor försvann de i snön...Lillans första närkontakt med snö! Vi stannade några dar hos syrran i Norrköping, köpte röda vinterstövlar till Lillan och vilade oss. Sen for vi vidare till Skogås, till brorsan. Min far kom från Jämtland för att hämta oss så att vi kunde fira jul där. Lagom när vi klev av tåget i Östersund gick handtagen till väskorna av definitivt. -Minus 30 ! Bara en dag. Sen kunde vi åka spark och leka i snön och kring nyår blev det tö så vi kunde göra snögubbar. -Mormors bullar och choklad med vispgrädde... -Våfflor med jordgubbssylt... -Klä en riktig gran... Lillan vande sig fort vid det nya livet. Men det är en helt annan historia! |
|
|