|
|||
|
|||
Hemma från Tinos
Hemma fran Tinos efter en superhäftig vecka som jag för inget vill ha ogjord....
Så många trevliga människor jag har mött och så många trevliga platser i Tinos jag upptäckt som jag inte sett innan faktiskt, då det alltid är för varmt att strosa timmavis i byn annars...Så trevligt det är att sitta café i regnet med en bok, att äta riktiga långluncher med sig själv på taverna, där ägarna kommer och sitter och pratar en stund. Nu denna tid på året har de ju tid. De har delat på portioner så jag kunnat beställa flera och jag har ätit så gott!! Den godaste favvan i mitt grekiska liv åt jag på Malamatenia och en stor värmande portion köttsoppa med kött så mört så det föll i bitar satt gott i skyfallet på lördagskvällen...En Mythos till detta gjorde att jag helt glömde regnet tills jag skulle hem Jag har fått följe med trevliga damer och herrar efter stranden Ag Fokas i duggregnet...De har haft vinterkläder på och jag har ju varit på väg att bada....Jag hade nästan glömt hur underbart det faktiskt är att bada i regnet.. De korta stunder som fanns mellan skurarna med sol/moln njöt jag av att strosa runt med kameran eller faktiskt som på tisdagen då solen lyste 2,5 tim på morgonen då packade jag ner frukost och tog med långt bort på stranden där en stängd sommarbar" bjöd" på torrt trädäck då stranden var så blöt att ligga på..Så ett morgonbad med frukost i solsken har jag faktiskt fått Det enda tråkiga denna gång var att man fick äta de flesta frukostarna inomhus i dörröppningen till balkongen då det oftast regnade den tiden. Utflykten till Mykonos var också häftig, särskilt som himlen öpnade sig till ett 3-timmars skyfall då jag kom... Men min regnjacka fanns ju med och trevligt cafe att dricka varmt te på i halvtid...Jag var tämligen ensam i stan i de smala vackra gränderna. Till skillnad från Tinos så stänger det mesta i halva oktober så de flesta affärerna var igenbommade. Pelikanen fanns dock nere i hamnen där de flesta öppna matställena fanns.. Kvällarna med Nikoleta och hennes man kommer jag också att minnas...Nu har hon ju tid att prata lite mer också vilket hon inte har på somrarna. Vi har tillbringat kvällarna delvis på sonens och dotterns hotel Altana som har bemanning i reception/bar dygnet runt så Nikoleta tar över där så ungdomarna kan få lediga kvällar. Det fanns gott om tid att sitta och prata, se grekisk TV och umgås med hennes man och vänner som tittade in. Mycket trevligt. (Jag har tränat min grekiska till grekisk variant av Bonde söker fru, Skuldfällan och "Halv 8 hos mig) Ja, denna gång har jag faktiskt verkligen tränat att VÅGA ta mig fram med att bara använda grekiskan...Det går förvånansvärt bra .... Min bagare Manelas har jag blivit vän med sen jag på hans önskan tog foto på hela personalen och på honom med dottern..Foton som han vill att jag skickar...Så klart jag vill!!!! Huset i Giannaki kom jag aldrig till då vägen ner knappast var farbar och där hade nog ändå tavernan varit stängd. I Kardiani blev turister helt strandsatta i skyfallet då lilla vägen ner blev översvämmad. Hus fick länspumpas då inte avrinning/dränering är byggda för sådant slagregn. Men ett önskeprojekt har jag hittat i Tinos stad, med utsikt över strandpromenaden (alldeles bredvid hotel Okeanis) och där kan Claes sitta på terassen och se alla båtar komma och gå. Jag ska bara förhandla med tre envisa bröder som låtit allt förfalla i åratal medan de träter om vad som ska göras med huset och vem som ska göra det....Jag ska visa bild så ni får se... Jag kan ju säga att Claes inte blivit ett dugg lugnare nu.... Ja nu ska jag smälta intrycken, sortera ut lite bilder och så småningom komma med fotoresebrev....Tänk vilken lycka när Claes konstaterade att minneskortet bara låst sig...han såg det direkt när jag visade honom. ALLA BILDER KVAR ALLTSÅ!!!! Men tack Arne för omtanken. Jag har redan funderat på hur jag ska få Claes med till påsk om jag själv kan åka för jobb...Men drömma kan man och hoppas!! Lissi - |
|
|