|
||||
|
||||
hemma från kryss!
Så står man åter på svensk mark, lika förundrad som vanligt över hur fort tiden går när man är ute och reser! Vilken fantastisk kryssning vi haft, och verkligen ett besök i en surrealistisk värld. Flera av våra hamnar blev inställda pga av dålig väder (storm/orkan runt Italien och även Santorini) men vad gör det när båten (Brilliance of the seas) var så otroligt häftig! Dessutom kändes det lite stressigt med landstigningarna då man reser med barn och är i land så få timmar och också lite respektlöst mot destinationen att bara droppa av ett par timmar, fota det man ska för att sen åka vidare. Amerikanerna tyckte detta är ett ypperligt sett att upptäcka världen på men personligen föredrar jag att utforska ett land mer ingående!
Jag kan naturligtvis förstå de resenärer som blev besvikna/upprörda över att missa flera hamnar då de kommer så långtväga i från och har lagt stooooora pengar på detta men säkerheten måste få gå först. Detta kunde dock inte alla förstå utan klagade och startade stormöten där man jublande (precis som på amerikanske politiska möten vi ser på TV) hyllade advokaten som påstod sig kunna stämma företaget. Hur detta ska gå till när det tydligt står i kontraktet att reservation görs med hänsyn till vädret ska bli intressant att följa. Ser fram emot information från min gode vän som bjöd oss på resan. Ack ja angående min vän som är staff captain (nr 2 på båten), snacka om att folk imponeras av människors rang (lite hollywoodaktigt) Det blev nästan lite skrattretande då han ju för mig trots allt är min gode gode vän från barndomen, när 100 människor står ,på kö bara för att få äta med honom på kaptensmiddagen. Och som var tvungna att fråga vad vi gjort för att förtjäna att få sitta med honom. Det var skoj att spela lite på detta och framförtallt att retas lite med honom eftersom han eg tycker att hela cirkusen är ett spel för galleriet och att han hellre äter middag på hytten. Resan har som sagt varit toppen, vi har bubblat i bubbelbad, varit på spa, ätit fantastiska middagar med lyxiga viner uppklädda till tänderna (vilket är skoj eftersom det aldrig händer annars), vi har klättrat på klätterväggar, spelat minigolf, åkt vattenrutckana och haft tillgång till suverän barnvakt. Och så har vi flinat lite i smyg åt amerikanare som (precis som i filmen min stora grekiska semester som för övrigt visades på planet hem) villigt och gärna låter sig fotograferas med besättning utklädda till gladiatorer och grekiska gudar, köper kitchiga souvenirer och undrar när man ska vidare till nästa ställe. Roligt med en dam som undrade vad man skulle till Rom och göra, "det var ju bara gamla hus och ruiner men inga köpcenter" Jag är i alla fall glad över en liten dos av Grekland via mykonos och Aten, då frossade vi meze och drack isande kall retsina och raki för att klara vintern lite bättre Och jag som aldrig haft någon plan på att åka till turkiet fick se den mysiga hamnstaden (men jobbig då alla sliter i dig för att sälja saker) Kusadasi och en fantastisk utflykt till Efisos den gamla antika staden med fantastiska ruiner av imponerande tempel. Ja och så Rom och Barcelona såklart! |
|
|