Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-01-31, 17:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Goa ink

Ah, tack, jag raknade fel pa en nolla. 1 rupie ar inte 10 paisa, det ar 100 paisa. Och taxan ar faktiskt per sekund - 1 paisa per second for de Airtelkunder som ringer till andra med Airtel. Det blir inte bara snorbillig taxa, du betalar dessutom bara for den tid du faktiskt talar.

Jag haller pa att utveckla ansenliga larmuskler. Finns inte en toalett forutom pa hotellrummet dar jag INTE har stakissat. Nu har jag just atit middag pa favoritstallet, en valdigt indisk restaurang med enkel, vallagad mat som ar nastan gratis, serverad i en blixtrande upplyst lokal med starka drag av personalmatsal. Och deras toalett ar faktiskt ovanligt hog standard - dock erbjuder den inte papper. I stallet finns en liten indisk handdusch diskret placerad i knahojd. Men dar gar min grans

Just nar det galler toaletter ar jag starkt for sa mycket turistanpassning som mojligt

Nar jag promenerade Gazaremsan fran stranden till hotellet i dag var trafiken liksom annu varre, nu nar jag varit nagra dagar i lilla Agonda. Det ar inte klokt vad de kor! Har ska vara vanstertrafik, sags det, men jag tycker att alla verkar kora ungefar i mitten och nar de far mote sa loser de liksom situationen just som den uppstar.

Det ar en skrackupplevelse.

Jag pratade med en taxichauffor om det haromdagen men han viftade bort mig: "We have no accidents. We have too many cars to have accidents. They are so many so you can never drive fast - there is always traffic jam and everybody has to drive very slowly. The accidents, they are in Europe!"

Okej da

Ute pa landsvag kan trafikrytmen bli lite ryckig. Under 2-timmarsturen fran Agonda kunde jag konstatera att de har olika hastighetsbegransningar for olika typer av fordon. Skyltarna var tredelade med en hastighet for vespor och motorcyklar, en for personbilar och en for storre fordon. Men formodligen spelar det mindre roll for alla kor sa fort de kan anda. (Pa vagen fran Agonda blev vi uttvingade pa en mycket kort remsa vagren nar en motande forare gjorde en vansinnesomkorning. Han visste att det faktiskt lite vagren just dar, alltsa korde han om och raknade kallt med att vi skulle ga ut pa vagrenen. Jag kippade efter andan men min forare bara skrattade: Very fast, sa han glatt).

Vagarna ar ocksa fulla av trevligt formulerade, ofta rimmade, allmant moraliska skyltar. Till motorcyklister sager de saker som "Don't be a hellmate, wear a helmet" (Det finns en lag som sager att foraren maste ha hjalm men inte passageraren bakpa, men skyltarna hotar inte med lagen, de ar bara smalustiga).

Aven rokforbudskyltarna pa restaurangerna har en minnesvard formulering: "Non smoking area, smoking here is an offence"

Malou, den dar kontrasten med turistlivet upplevde jag igen idag. Jag tog en solturistdag och stangde in mig i min bok under ett parasoll, badade med jamna mellanrum, smapratade med folk osv.

Men sa fanns dar nagra krymplingar som tiggde. Det ar sa jobbigt, de har verkligen ingenting och dar ligger jag som en valross pa en solstol och bestaller fruktsallader och limesoda till solstolen. Jag orkar inte ga upp till serveringen och de kampar sig fram i den djupa sanden pa kryckor, sana dar som gar upp i armhalan.

Den enda kvinnan av dem stannade vid mig. Hon hade missbildade ben och stotte sig tungt pa en krycka. Jag tog fram planboken, hade ingen vaxel sa hon fick 100 rupees. Jag vek ihop sedeln ordentligt, la den i hennes lediga hand och stangde handen om den sa att inte andra skulle se. Men hon hade sett och jag sag att hon, pa riktigt, var overvaldigad nar hon tackade mig.

100 rs = knappt 17 spann.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.