![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...det känns som om det kan behövas sådana också, när det gäller grekisk djurhållning
![]() På Karpathos såg jag en kväll hur en liten tuff katt sköt rygg mot två stora hundar av settertyp som lekfullt jagade katten. Alla tre djuren hölls ute på kajen, jag satt på taverna Orea Karpathos en bit bort. Plötsligt stod båda hundarna och bligade förvånat ner över kajkanten. Några människor slöt till och gjorde samma sak. Kattstackarn hade alltså ramlat i ![]() Katter är allmänt sedda som skadedjur i Grekland, det vet vi. Alltså väntade man sig nu att katten skulle få drunkna alldeles på egen hand. Själv satt jag kvar på tavernan, jag ville inte bli vittne till en dödskamp som jag inte kunde ingripa i ![]() Då kommer plötsligt en kille rusande med en långskaftad håv! Han börjar dragga fram och tillbaka i vattnet, får inte napp. Han drar in närmsta båt, hoppar ner på aktern och fortsätter dragga. Och plötsligt ser jag hur han får tyngd i håven. Han lyfter den långsamt upp mot kajkanten, nånting kommer emellan, men nästa rörelse jag ser är ett grått - och förmodligen väldigt vått - streck som rusar över kajen med två glatt skällande hundar efter sig. Den här killen hade alltså räddat katten! Det värmde faktiskt mitt hjärta. ![]() Fler som har solskenshistorier? |
|
|