|
||||
|
||||
Underskattad turistattraktion
Där jag växte upp i Jamtland fanns det förvånansvärt många olika affärer. Diversehandel och småningom konkurrerande Konsum- och ICA-snabbköp, sybehörsaffär, järnhandel, färghandel. Glass fanns på BP-macken och kondis hade vi också. Östersund två mil bort hade otroligt många affärer , det var ju centrum för hela Jämtland och Härjedalen.
Det var länge sen jag besökte min hembygd, men jag misstänker att de många små affärerna har koncentrerats till några större. Den tendensen finns här på Kalymnos också. Större sortiment, plats att ströva runt och plocka i sin vagn eller korg själv, parkering utanför. Hur bra det än är med Super Market gillar jag att vi har en massa små affärer kvar också-än så länge... Nästa gång du kommer till Kalymnos kan du till exempel kolla en järnhandel som har ofantligt många prylar på hyllor, i lådor, upphängda i taket, på konsoler, det är knappt nån plats över för den gamle mannen som äger affären. Det är i närheten av Vidalis vid hamngatan. En liknande finns nära posten, proppfull med tusentals grejor. Vi har inte systembolag, men flera vin-och spritbutiker, där blir jag helt förvirrad när jag kommer in, det finns alldeles för mycket att välja på. Vi har hur många bagerier som helst , för att inte tala om sockerbagare... Fiskaffärer med så färsk fisk att den fortfarande spritter... Slakteributiker där man får köttfärsen mald av den bit man väljer ut... Sybehörsaffärer med ett otroligt sortiment... Man kan undra hur de klarar sig , vem ska köpa allt det där...Jag tror att många äger huset där butiken finns och att omsättningen är låg men någorlunda tillräcklig. När den äldre generationen inte orkar längre kommer många av dessa butiker att försvinna. Så vill du se hur en riktig järnaffär ska se ut har du några år på dig , kom till Kalymnos. |
|
|