Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-02-19, 22:30
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Första Greklandsminne?

Vad er är ert första minne av Grekland? Mitt första är som följer: tågluff 1976 från Salzburg till Aten. Tåget tuffar på, det är ju tågluff som gäller vid denna tid, under resan genom Jugoslavien (ja det hette så då) vandrade det militärer med schäferhundar och vapen och beordrade passagerare helt slumpmässigt att tömma sina ryggsäckar för inspektion. Ut med all packning på golvet, ointresserad hotfull koll och sen gå iväg. Efter en natt med obefintlig sömn vakna in the "middle of nowere". " Är vi inte i Aten snart?" Nej, vi är på den Jugoslaviska stäppen! Läst tidtabellen ett dygn fel. Ok, ut vid totalt okända stationer och hämta vatten, köpa bröd -"när går tåget?" -ingen aning, var det vanliga under dessa dagar. Ingen svarar på frågor, utifrån att ingen på tåget kan svara på frågor. Väl framkommna till Aten hamnar vi på ett boende där det bokstavligen regnar ohyra från taket. Återstår inget annat än att ha belysningen tänd hela natten. Vill bara vara tydlig och påpeka att vid denna tid var AC inte speciellt vanlig (understatement), natten var het. Juntans fall var inte långt borta och folket var präglat av diktaturen. Jag var 17 år och solidarisk inför de olika rörelser i världen som bedrev befrielsekamp. Visste om att det fanns greker i Sverige som fått beskydd utifrån förföljelse av diktaturen i hemlandet.Vi åkte till Paros och senare till Kalamata på Peleponessos. Jag har åsnan på stranden och hunden som följde oss under tiden på campingen och in på vandringen in till Kalamata i evigt minne, -ni finns ej längre bland oss levande men i mitt minne....34 år sedan. Gerderud vann guld OS, fick vi se i en snodd fransk tidning, så förmedlades nyheterna. Internet- fanns ej i vår sinnesvärld. Våra föräldrar fick vara glada om de fick ett vykort. Bodde på camping utanför Kalamata, föreståndaren tyckte att det var stort att jag drack ouzo på "rätt sätt". Var som sagt 17 år och hade aldrig druckit ouzo förr, men tyckte att det var gott. Det dröjde till nästa Grekresa men då var det ju ett faktum - det är Grekland som gäller.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.