Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-07-04, 19:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Leva på Kalymnos 13 Ortodoxa kyrkan

Religion är ju ett jättestort ämne och religionshistoria är inte min bästa gren. Därför nöjer jag mig med att berätta på vilket sätt du som har flyttat till Kalymnos berörs av kyrkan.

Helgdagar-gudstjänster-dop-bröllop-begravningar-kloster-kyrkan i vardagslivet...ämnet är outtömligt även om man inte är så intresserad, just därför att det ingår i alla möjliga aspekter av vardagslivet.

Din adress, till exempel. På Kalymnos är det inte många gator som har namn och ingen använder sig av gatuadress när man beskriver var man bor. I stället låter det så här: Vi bor i Agios Stefanos på gatan ovanför fiskmarknaden i det blå huset med nymålad grind. -Eller så här: vi bor i Agios Theologos precis bakom kyrkan intill det där nybyggda huset. -Eller så här: vi bor i Vlychadia, sväng vänster mot lilla kyrkan Agia Xeni och sen är det första huset uppe i backen till höger.

Eller alla helgdagar, till exempel, då det mesta är stängt och det pågår olika slags fester beroende på vilket helgon och vilken kyrka som firar.

Jag ville veta lite mer om allting så jag stämde träff med själve biskopen, som heter Paisios och visade sig vara en mycket beläst och mycket trevlig person. Vi pratade i nästan två timmar och kunde ha fortsatt om det inte vore för alla som stack in huvudet på kontoret och frågade om vi inte hade pratat färdigt snart.
Jag hade en lista på frågor och hann inte med alla.

Som protestant och uppfostrad på den tid då ämnet fortfarande hette kristendom besitter jag en rätt god basal kunskap om ämnet. Men biskopen förvånade mig med att veta mycket om Luther och andra reformatorer .

Den ortodoxa kyrkan anser sig vara den ursprungliga och man värjer sig mot förändringar. Språket är gammalmodigt och själva liturgins språk är det nog många yngre som inte förstår alls. Sen ingår det partier på modernare språk, men man har inte så lång predikan med textutläggning som i svenska kyrkan. Man lägger mer vikt vid ritualer. Sången sköts av "psaltis" och prästerna som ofta är fler samtidigt.

Den ortodoxa kyrkan finns i alla världens hörn . Det finns flera patriarker- motsvarighet till katolikernas påve- som har var sina ansvarsområden. Kalymnos hör till patriarken i Konstantinopel, alltså ********.

Ortodoxa kyrkans präster av lägre grad får/bör ha familj , de som gör högre karriär, som biskopen, förblir ogifta.

På Kalymnos finns det massor av kyrkor. Den övervägande mängden är små, privata familje-eller bykyrkor som firar enstaka gånger per år. På ön finns 22 större kyrkor med tillhörande församling, som alltså ger ditt grannskap ett namn. Det finns fem kloster men antalet munkar och nunnor har minskat dramatiskt.
Församlingarna samlar pengar till kyrkornas underhåll med godkännande av biskopen, som också utser vilka präster som ska tjänstgöra i de olika kyrkorna.

Alla är välkomna att delta i gudstjänsterna. Dessa är ofta långa, men församlingen kommer och går lite hur som helst ( mitt intryck) . Man sitter inte still som i svenska kyrkan. Sittplatser finns förstås, men det är vanligt att man står. Förr var det strikt herr-och damsida, men det är det ingen som bryr sig om idag. Små barn traskar runt och ställer till ofog i tysthet. Ingen klädkod, egentligen. (Du har säkert tillräckligt omdöme för detta.)

Man brukar lägga en slant i ingångens sparbössa , ta några ljus och tända, vill man kyssa ikonen gör man det. Korstecken görs i ortodoxa kyrkan uppifrån-ned-höger-vänster.

Kyrkorna är ofta väldigt pyntade med guld och målerier och helgonbilder och votivgåvor och ljuskronor och sniderier. Det är sorgligt att man numera oftast håller dem låsta på grund av stölder. Städning sköts av "neokora", eller "kandilanaftisa" -flera om det är en stor kyrka.

Framtill i kyrkan finns en vägg med tre portar, ikonostasen. Därbakom är man inte välkommen, dit får bara prästerna gå. Under gudstjänstens gång går de in och ut genom portarna efter fastställd ritual. Rökelse från klirrande rökelsekar, guldpärmade biblar, mässande på det karakteristiska sjungande sättet...det är mycket att titta på och lyssna till även om man inte förstår orden.

Det räcker för idag...
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.