Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-07-08, 10:53
Katti Katti är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Hemkommen!

Ok...jag lovade att återkomma med mina tankar om Samos!
Vi har varit 15 dagar i Pythagorion och vi har bott ca 2 km från byn vilket gav oss många promenader!
Jag blev positivt överraskad och hade nog väntat mig mer "charterstämning" än det lilla som nu kan tänkas vid hamnpromenaden.
För våra tonåringar var det ju helt super att själva knata runt och de tyckte det var kul att det fanns lite att titta på.
Vi hyrde bil och åkte runt Karlovassi,Kokkari,Mytilini (underbart fint!) och jag slogs av hur enormt gulligt Kokkari var-men hur HEMSKT det var med alla inkastare-mycket värre än i Pythagorion! Vi kunde inte gå en meter utan att de kastade sig på oss och sa "vill ni titta på menyn svenskar?" och jag har under alla kvällar i Pythagorion aldrig varit med om detta. Det förtog verkligen stämingen!

Vi tog Samos Star till Patmos och bussen till Chora och klostret-där åt vi lunch och njöt av utsikten-verkligen ett tips! Varmt var det...
Bussresan ner till Skala gick runt ön vilket var kul.

Vi tog oss till vattenfallen där barnen och min man tog sig BORTOM vattenfallen så de hade det onekligen tufft att kravla sig tillbaka - själv satt jag på den BEDÅRANDE tavernan uppe på berget och bara njöt av miljön-det var nog bland de finaste tavernor jag sett med alla fina gamla möbler och inramade gamla fotografier. Det var FINT att sitta där och dricka Samosvin och läsa.

Barnen och min man vandrade upp till Manolates och tog sig till Mikro Seitini genom skogen-en paradisstrand! Dock utan skugga så de åt sina spenatpajer i ett hål i berget och sedan snorklade de i det torkosa vattnet!

En ljuvlig måltid intog vi på den mittersta tavernan på Tsamadou Beach - det var magnifikt att se havet uppifrån terrassen.

På El Toro nere på hamnpromenaden i Pythagorion åt vi de två absolut godaste middagarna - vällagat och roliga menyer med vildsvin i myntasås t.ex.

Däremot blev jag besviken på upphypade Elia - de har nog fått lite hybris av allt bra som stått om dem för väntatiden var alldeles för lång medan "vänner" till ägaren gick före - inget citronvatten att tvätta händerna med till de grillade räkorna och när vi frågade om innehållen i såserna sa de bara "secret". Sådant faller tokbort för mig-mat ska inte vara en hemlighet utan en upplevelse!

Mitt tips är att ta sig bort från hamnpromenaden och ut bakom piren till tavernorna med bord på stranden-det var mäktigt att sitta och titta på en fullmåne och havet och sippa vin!

Istället för att inta drinken på de skräniga barerna längs huvudgatan-ta er upp på den lilla chillbaren en trappa upp några hundra meter till höger om Elia. Där satt vi och drack Mojitos till tonerna av bra musik.

Det var en liten rapport-jag återkommer med nästa.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.