|
||||
|
||||
Jodå, visst köptes det musik!
Inte kan man vara i Grekland utan att köpa skivor! Och min lille skivhandlare i Pigadia vet numera ganska säkert vilken slags musik jag gillar, fast ibland kan jag överraska honom. Årets skivskörd blev:
Themis Adamantidis - Ma pou na pao. Dubbel-CD med hans största hits. Främst för att Vasilis spelade den i bilen när vi åkte till Spoa, och vi får trevliga minnen när vi lyssnar på den. (På hemvägen spelades Parios, så då satt vi och sjöng ikapp. ) Giannis Ploutarxos - Stigmes. Dubbel-CD med "best of" + 6 nya spår. Plutten är aldrig fel. Onirama - Klepsydra. Bra låt, bra grupp som både Skrikis och jag gillar. Dimitris Basis - Live. Trippel-CD med mängder av bra låtar, både traditionella och nyare. (Skrikis föll för Spasmeno karavi när Xronis sjöng den på Pelagos, men hon gillar Flourios' bouzoukispel bättre än den här versionens elgitarr. ) Mixalis Tzouganakis - Zontani Hxourafisi. Dubbel-CD med den fantastiske lutspelaren från Kreta, som vi såg tillsammans med Dalaras i Uppsala. Ren njutning! Och så två Theodorakisalbum: Axion Esti i en inspelning med Giorgos Dalaras. En klassiker! och slutligen O mouzikos kosmos tou Miki Theodoraki, en box med 5 CD-skivor och ett häfte med bilder och berättelser om Theodorakis' verk. Sångarna hör till eliten: Marinella, Grigoris Bithikotsis, Dimitra Galani, Vasilis Papakonstantinou m fl. Ett riktigt kap! Karin som lyssnar och njuter |
|
|