|
||||
|
||||
Agia Pelagia vs Georgioupolis
Kalimera
Er nå en uke siden vi kom hjem, etter å ha tilbrakt to uker på Agia Pelagia Kreta. Vi bodde på hotell Sirena. Et meget bra og trivelig familiedrevet hotell. Fint bassengområde. Vertskapet var veldig hyggelige og forekommende. Det var også en liten bar og cafeteria med frokostservering. Det ligger bare 50-100m fra stranda. Mange bra tavernaer med hyggelig betjening. Fikk noen favoritter. En som lå rett ned for hotellet, som jeg ikke kan huske navnet på. Det var og to som lå på høyre side når du kom ned til stranda. Den ene het Sympocium, og ble drevet, tror jeg, av ei jente fra Sverige. Hun hadde bodd der i 20 år. www.sympocium.gr Litt lenger bort på strandpromenaden er det en Bistro & bar som heter Bazaar. Den er eid av Bente fra Norge og hennes mann Vasilis. De serverte litt andre typer retter, men også greske. Man kunne bl.a. få tapas. Dette var utrolig godt innimellom all gresk mat. Den ser litt ubetydelig ut, og lite reklame utenfor. Du går opp ei trapp, og sitter derfor litt høyt, og får derfor en flott utsikt utover havet. www.bazaarcrete.com De har også egen side på Facebook. Vi leide bil i to dager, og kjørte masse. Opp i fjellene, og over på sydkysten. Må bare fortelle om tavernaeieren i Pirgos: Da vi ankom, hadde han allerede 4 lunchgjester, og var helt opp i skyene da han fikk 4 stk. til. De hadde nok bare ei stekepanne, for vi fikk maten en og en. Innimellom hver servering rakk han og spise et måltid selv, lese avisa og gå å kjøpe ketshup til vedkommende som spurte etter det. I tillegg manglet han et par tenner. Men hyggelig var han, og serverte vin på huset og skålte sammen med oss. Ett minnerikt måltid. Maten var god, vi var fornøyde, og det var han også!! Like fornøyd var ikke den eldre damen i sort utenfor nabotavernaen, hvor de andre gjestene hadde parkert bilen sin på andre siden av veien. Hun knyttet neven og ba de dra avsted. Selve byen Agia Pelagia er vel egentlig temmelig ubetydelig.Stranda kan man vel heller ikke skryte av. Veldig smal. Og MASSE folk, i alle fall i helgene. Grekerne kom da.Men dette var jo midt i juli. Men hyggelige folk overalt. Det som virkelig dro opp inntrykket for vår del var hotellet, turmulighetene (liker å ta en morgentur) og tavernaene. Men jeg vil nok foretrekke Georgioupolis. Helt klart! Var der for to år siden, og den lille byen har jo alt! Flott strand, mange bra tavernaer, koselig torg midt i byen, masse fastboende, parken med bassengområde(kjempefint hvis du har med barn). I tillegg var ikke stranda overfylt, selv midt i juli. Vi kjørte innom der nå, og jeg er ikke i tvil om at jeg synes dette er en bedre plass Men, vi hadde FERIE, FERIE, FERIE nå også En kjempefin ferie Og de fleste plasser har jo sin sjarm! Så er det bare å begynne å titte på hvor man skal reise til neste år Har lagt ut noen få bilder på profilen min. Mange feriehilsener fra May |
|
|