|
||||
|
||||
Dag 16. Nisyros - Tilos.
Upp i gryningen, packa, gå längs folktomma gränder till hamnen, solen börjar mjukt lysa upp vår väg, i hamnen några andra som ska åka, i bergen ovanför hamnen vita moln som sakta sänker sig ner i dalen, i fjärran ser vi båten komma. Vilken morgon!
Vi lämnar Nisyros med ett på återseende. Färjan – Proteus – följer Nisyros vackra kustlinje. Efter en timme ser vi Tilos lika vackra berg. Något spritter tag i oss. När vi passerar vandringsleden till Lethra beach börjar våra hjärtan bulta. När vi ser detta tittar vi på varandra, och säger lite tyst: hemma, vi är hemma... Vår grekiska favoritö är som alla säkert vet Amorgos, på andra plats kommer Sifnos, och på tredje kommer – som ni säkert också förstår: Tilos. Vi hade inte tänkt åka hit alls, men slumpen tog oss hit, och det tackar vi för. Tanken var att stanna här två nätter för att invänta en båt som skulle ta oss till en annan ö (vilken berättar jag senare). Men tusan vet om vi kan åka härifrån. När vi är på Tilos bor vi alltid på Annas Studios. Tyvärr var där fullt, så vi bor i stället på Studio Marina. Utsikten därifrån är inte dum den heller. Under dagen har vi gått runt i Livadia och njutit av det sällsamma lugn som alltid råder här. Hur kunde vi ens tänka tanken att INTE åka hit? Lunch åt vi på övärldens coolaste taverna – Omonia – som är värt resan hit bara den. De har till vår stora förvåning anammat det nya (igen!) rökförbudet. Det satt två skyltar utanför dörren, och tre inne, där jag ritat pilar. Skeptiskt som man är inför grekiska lagar så frågade jag om de skulle följa den nya lagen, och svaret var ett rungande ”självklart”! På riktigt. Nu ska vi sätta oss på balkongen och studera inkommande segelbåtar, det är ett av många vardagsnöjen här på Tilos. Ikväll blir det middag på Tavena Michalis. Vi vill aldrig lämna den här ön! |
|
|