Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-09-11, 17:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Dag 17. Tilos. Läkarbesök.

Idag är det den 11 september. För exakt nio år sedan var vi också på Tilos. Det var vår första visit här. När vi satt på Taverna Omonia hörde vi en upprörd grek som skrek och ojade sig. Vi frågade vad som hade hänt, och han berättade att ett litet flygplan med palestinier ombord hade krockat med WTC i New York. Vi fattade ingenting. Tre dagar senare hittade vi en teve och kunde se repriserna. Det var inget litet flygplan. Då var man långt från civilisationen. Om det hänt idag skulle vi ha kunnat följa allt live via datorn. Tiderna förändras.

Vi gifte oss i Grekland den 9 september 2003. Två dagar senare dog Anna Lindh. 11/9 är inget bra datum. Inte heller idag. Camilla blev dålig i magen på Nisyros. Det är fyra dagar sedan. Fyra dagar utan mat. Fyra dagar med magsmärtor. Vi trodde det skulle gå över. Men inte. Så vi gick till doktorn. Den ordinarie läkaren (som även är öns borgmästare) befann sig på Rhodos, så Camilla fick träffa en vikarie. (Hur det gick till - att så att säga boka tid - är en lång historia.) Läkaren var underbar, och mycket duktig. Vi skulle valt honom som husläkare om han verkat hemma. Undersökning och medicin kostade 10 €. Vad det var för medicin vet ingen av oss, men att den gjorde susen vet vi, hon är redan bättre.

Som ni förstår har vi inte mycket att berätta om dagen. All tid har gått till kurering. Men jag kan berätta lite från gårdagskvällen.

Vi var ute och åt med vänner från Tilos, på Taverna Michailis (Camilla åt inget, jag åt och allt var kanongott). En av våra bordskamrater – som bor på Tilos – hade varit i Stockholm i vintras. Han berättade många roliga anekdoter från den vistelsen. Inte minst för att det var första gången han var utanför Grekland. Första gången han gick på restaurang bad han kyparen servera något som var typiskt svenskt. Vad får han in? Bruna bönor med fläsk! Föll det i god jord? Nej. Visst kunde de ha serverat något annat, nästan vad som helst, men inte bruna bönor. Hur smakade det frågade jag, och svaret var: sött, men inte gott. Om hans vistelse i Stockholm finns mycket att berätta, men det får jag ta en annan gång.

När vi kom hem efter middagen satte vi oss en stund på balkongen och blickade ut över detta. Visst är det vackert!

Idag har det som sagt inte hänt så mycket. Jag åt lunch på Omonia, och Camilla tittade på.

Camilla åt lunch (kokt ris) på balkongen, och jag tittade på. (Masse, där fick du en matbild )

Höll på att glömma en sak. Det går charter från Sverige till Tilos. Utanför en affär ligger några pärmar från charterbolagen. Vi kunde inte låta bli att läsa. Där fanns många förmaningar, bland annat ovanstående. Vi har vandrat mycket i Grekland, och vi har varit i många grottor, stora som små, men vi har aldrig mött en utrusande get. I fortsättningen ska vi vara extremt försiktiga.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.