Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-09-15, 13:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Rundvandring med politikerna

...går det till så här i Sverige med? Knappast, det är för kallt och blött och för långt mellan husen och ingen sitter ute och kurar skymning och alla har TV som förtrolig informatörskompis...

I går kväll traskade vi runt i gränderna i Chora, nuvarande borgmästaren och en del av hans gäng, där jag alltså numera ingår. Det var mycket intressant och lärorikt. Alla var på spexhumör och drev med varandra, de känner varandra väl, det märks. De känner öns invånare väl också, det märks hur tydligt som helst. Georgios, the mayor, alltså, rusade in och ut i husen och tryckte händer och delade ut flygblad med vad man gjort för stadsdelen under de här åren sen förra valet. De allra flesta blev glada när han kom- " Georgaki, ella na sou filiso!"( Kom ska vi kramas, ungefär) och lovade helhjärtat stöd. Ett antal var kyliga och en gammal kvinna som stod och målade sin mur var rent ut ilsken.

Det finns en mängd gränder i Chorio och de flesta har jag överhuvud taget aldrig gått förut. Man har stenlagt dem och som följd av det han de flesta hus också kostats på en ansiktslyftning. Pyttesmå och stora hus om vartannat i en helt omöjlig geografi längs bergssidan. En brevbärare måste absolut vara infödd för att hitta runt här, gator och gränder har inga namn (gäller hela Kalymnos) utan områden döps efter närmsta kyrka.

Tack vare den pratvilliga Georgios och invånarna hann vi väl högst en fjärdedel av vad som var tänkt. På torsdag traskar vi igen.

Efteråt var det strategiskt möte men det var hemligt så det håller jag för mig själv. Ska sägas att folk skrattade -snällt- åt en del funderingar jag hade. " Lyssna på Monica, hon vet hur det går till i Europa!" fick jag som kommentar.

Sen har jag gjort en enkät som utlänningskalymnierna ska få ta ställning till, åsikter om vad som borde förbättras i första hand. Problemet är att få tag på dem, ingen vet hur många det är som bor här åtminstone större delen av året. Jag får börja sätta mig där många häckar, på Kitsos fik i Elies, får skaffa mig kaffemage.

Är någon förvånad när jag nämner att sophanteringen står högst på mångas lista?

Tack, Janne , den nya koden fungerar fint!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.