|
||||
|
||||
Dag 45. Kreta. Loutro. Phinix. Chora Sfakion.
Det gick ingen bilfärja till Chora Sfakion vi fick köra bil dit i stället. Det tog cirka tre timmar, ungefär lika lång tid som det hade tagit med båten. Väl framme bestämde vi oss för att åka direkt till Loutro. Vädret var inte det bästa, vi hoppades att det skulle bli bättre. Vi parkerade bilen vid den lilla kajen och ändrade färjan Daskaloyiannis. Resan till Loutro tog cirka 15 minuter. Efter cirka tre minuter hade vi gått runt viken där den väglösa byn ligger. Större än så är det inte. Vi fick det sista rummet på Hotel Porto Loutro II. Sextio € per natt, inklusive frukost, vilket är klart över vår budget. Men det var ett mycket bra boende.
I Loutro finns inte mycket att göra; förutom att ligga på stranden, läsa böcker, samt att vandra. Vi valde det sistnämnda. Vi har tagit många grymt bra bilder som vi ska visa när vi har kommit hem till Sverige. Här kommer några bilder som får symbolisera tiden i Loutro. Soluppgångarna var fantastiska. Även kvällarna var magiska. All mat vi åt var bättre än genomsnittet under denna resa. Att det var billigt gjorde inte saken sämre. Vi gjorde några vandringar. Bland annat hit till Phinix. Men vi vågade inte fullfölja vandringen till Marmara på grund av höjdskräck. Vi blev totalförälskade i Loutro-berget. Nästa gång vi åker hit ska vi gå uppför berget. Ser ni den lilla ”stigen” som går rakt upp? En kväll var det några som gick nedför berget, man såg ficklampan blinka i varje kurva. Hur vågar man? I morse lämnade vi ett kylslaget Loutro. Om ni visste hur kallt det var. Jag hade på mig skor, långbyxor, t-shirt, tröja, fleece och vindjacka. Bilen såg förskräcklig ut efter ovädret som drog fram samma kväll vi kom till Loutro. Men vi var glada att den stod kvar så det gjorde inget. Så här ser det ut just nu utanför vår balkong i Chora Sfakion. Molnigt, men inte lika kallt som i morse. Här ska vi stanna i två nätter innan vi drar vidare, oklart vart. Jag hinner tyvärr inte skriva så mycket mer, vi har mycket att ta igen efter två internetlösa dygn. Avslutningsvis kan jag konstatera att Kreta bara blir bättre och bättre för varje gång vi är här. Jag sa till Camilla igår kväll att vi kanske skulle peta ner Amorgos till andra plats, och lägga Kreta på förstaplats över våra grekiska favoritöar. Då sa hon att jag skulle gå och tvätta munnen med tvål. :-) Senast redigerad av Kalimera den 2010-10-09 klockan 11:55. |
|
|