|
||||
|
||||
Självkännedom och strategiprat
Kommer just från en träff med min "parataxi", mitt lag allltså, för igår stod det klart att huvuddelen av väljarna valde den person- "DD"-som varit borgmästare för åtta år sen och som nu samlat krafter igen. Tvåa kom min favorit "GR" och utslagen den som försökte sig på en inbrytning, "JG". Jag säger inte namnen för jag tycker att det här är fel forum att politisera på allvar, och det är få av er som läser som röstar här.
I alla fall var det en icke bedrövad men tämligen förvånad skara som samlades i Stalas restaurang i Mythies i morse, förfriskade av en nästan varm och ganska kraftig sydlig vind. Förvånade, för ingen hade anat att gamle DD skulle lyckas ta så mycket röster. Först hade vi lite rannsakande av vad vi gjort som var fel eller otillräckligt, sen poppade idéer fram hur vi ska agera den här veckan till omvalet på söndag. Den gången blir det bara två olika valsedlar och inga namn att kryssa för. Troligen kommer de på JG:s lista att luta mot oss, det finns en massa gammalt bråk mellan DD och JG, men de behöver säkert bearbetas. Inte min roll, jag känner inte många. Sen måste såna som röstat på JG av vänskaps-och släktskapsskäl gå till GR. Där kan jag påverka, för jag känner många som hade splittrad lojalitet. Sen måste GR bli mindre samvetsöm och utlova lite mer, eftersom det är med breda löften och sånt som DD har fångat in folk. Sen måste ...och måste... och måste... Idéerna fladdrade runt i lokalen och det var inget fel på entusiasmen. I god grekisk anda pratade alla i mun på varandra, rökte för fullt, pratade i telefon och åt av det herr Stalas bjöd på: Revithia i ugn, feta och grovt bröd. Sånt stärker, det kändes. Sen har jag en liten personlig triumf: av de 314 som röstade i den vallokal där jag var kontrollant under röstning och sammanräkning fick jag sju (7) kryss, haha! (Kan det betyda något att i den lokalen röstade folk från ΠΕΡΕΝΤΙΣ till och med ΠΙΖΑΝΙΑΣ.....) |
|
|