|
|||
|
|||
Kunde gått illa...
När jag var på Tinos i Sept gick jag i stort sett varje dag bort till Mariner i nya hamnen för att ta en öl och titta på båtarna... Lite Ferryspotting... Måste man ju göra... Mariner är ett bra "spanställe..."
En dag låg Superferry 2 i hamnen men på helt fel ställe. Jag tänkte inte så mycket på det då men noterade att det låg länsar runt henne. Och en mindre båt, som inte passade in, låg vid sidan... Dagen efter ligger hon, och den lilla båten, kvar och då ser jag att hon har slagsida! Superferry 2 är en STOR färja men hon listar säkert minst 8 -10 grader! Där jag sitter, ca 250 - 300 meter bort, ser jag bortre delen av hennes fördäck! Så jag förstår att det har hänt något... Och börjar fråga. "Nicke-nyfiken...." Jodå, de hade gått på ett av de undervattenshinder som ligger i inloppet till Tinos. Så de hade lyckats skära upp en bra bit av skrovet under vattenlinjen.... Och med tanke på den slagsida hon hade var det inte lite vatten hon tagit in! Tänk om det hade hänt på utvägen? Det tar ändå lite tid att vända en så stor färja och hinna in i hamnen innan det blir riktigt allvarligt... Nästan en exakt kopia av Samaina Express-katastrofen fast detta hände precis vid hamnen... Men vädret var lugnt och de lyckades backa in färjan till piren. Så det var ju tur. Men hur de lyckas med att köra på ett av de hindren förstår jag inte. Superferry 2 har kört den rutten i många år... Och Superferry 2 tillhör Blue Star. Det rederi i Grekland jag har störst förtroende för... OK. Inloppet till Tinos hamn är smalt men det måste väl alla kunna hantera som kört dit i flera år? När jag kom hem kollade jag de Grekiska tidningarna jag brukar läsa. Men det fanns INGET om detta. Total tystnad... Var det inte viktigt eller ville man inte störa turismen inför nästa år...? Det var trots allt en allvarlig incident som tidningarna borde kommentera tycker jag. Men Googlar man "Superferry 2 crash" får man bl a detta: http://greece.greekreporter.com/2010...-tinos-island/ Alla artiklar säger att färjan gick in i piren. Det är fel! Den gick på ett undervattenshinder som ligger i anslutning till piren... Men det verkar inte som man vill prata om det... Dessutom verkar Superferry 2 crashat ett flertal gånger på Andros... Hmmm... Tror jag ska undvika den färjan i framtiden... |
|
|