Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #19  
Gammal 2011-03-06, 21:58
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Påsk på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
I morgon startar påsken i den ortodoxa kyrkan med början på den stora fastan med Kathari Deftera dvs Rena måndagen, vilket innebär att menyn begränsas till grönsaker och fisk.
lars Kriti stin kardia mou
Sorry Lars, seafood och grönsaker är det. Det vi äter imorgon får inte innehålla blod eller ägg. Jag har de senaste dagarna lagat; Soupies (cuttlefish) i tomatsås med fänkål och oliver - Gita har provat det - kokt bläckfisk marinerad i olivolja, vinäger och vitlök, Inkokta rödbetor i vinäger och det traditionella brödet Lagána bakat utan ägg. Till dessert blir det Zuccinikaka och en rejäl rackare raki. Svärmor får stå för räkorna i år, hon blir så ledsen när jag kokar "svenska" räkor och ingen äter av hennes. Till svärfar, och övriga, har jag plockat ett halvt kilo vildsparris som vi ska festa på.

Om min sambo håller på traditionen (som många andra greker gör) blir det grillade fläskotletter senare på kvällen. Det finns nog ingen levande grek som klarar en fest utan kött och många är de slaktare som tvingas "nödöppna"

//Kikh
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT