Hotel Avra
Sommaren 2006 kom jag för första gången till Kalymnos närmare bestämt Myrties/Massouri. När vi kom promenerande från bussen erfor vi att det hotel vi fått tips om via Kalimera var under renovering. Jag tittade mig hastigt omkring och såg namnet Avra och erinrade mig att jag läst om det som ett gammalt Vingresor-hotel. I vart fall hamnade vi där och trivdes väldigt bra. Lite slitet men två balkonger åt olika väderstreck varav den ena mot Telendos var väldigt trevligt. I samma hus låg en suverän restaurang. Den drevs av far och son. Jag tror sonen hette Alexis men jag kan minnas fel. Det var genom honom man bokade rummet men hotellet ägdes av en gammal dam som oftast satt i skuggan under ett träd och övervakade det hela. Vi såg en del matcher från fotbolls-VM på restaurangens TV, bland annat Sverige-Trinidad/Tobago. När Brasilien spelade blev det fullt i baren av fotbollsfantaster. Väldigt trevligt. Jag börjar längta tillbaka varför jag undrar om nån kan tala om för mig om jag minns rätt och hur det står till idag med såväl restaurangen och hotellet. Det vore dessutom skoj att veta namnet på det rekommenderade hotellet som renoverades denna sommar.
|