Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-05-01, 09:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Väderrapport 2011

Nu har sommarstormen kastat sig över Chania med all sin styrka.

Himlen har antagit en grågul nyans och ligger som ett lock över de delar jag kan se och olivträden vänder vita sidan upp. Vinden ligger på hårt från syd, vilket gör att de är varma, och blåser in sitt sedvanliga ökendamm över allt nyputsat. Våra tidigare så rena balkonger ser nu ut som uttorkade leråkrar efter de senaste dagarnas regn.

Jag får med håret på ända och vilt flaggande morgonrock jaga plaststolar och lös egendom runt huset. Det som inte är fastspikat är snart borta, det blåser mellan mellan 6 och 9 Beufort i rejäla kastbyar.
En av granntanterna, närmare byn, sliter tvätt från balkongräcket - annars skulle jag snart ha rena ombyten till sängarna...

För de semestrande på plats är det poolläge och lä som gäller idag, havet ska man hålla sig borta från dagar som denna.

Själv inleder jag sommarens hårda arbetsmånader vid tretiden, i en liten guld- och silverbutik i Platanias. Dags att tjäna ihop till hyror, ny dator, tandläkarbesök och ett par ombyten - om det blir något kvar efter alla barbesök i Platanias och Agia Marina. Nackdelen med att jobba i "hembyn" är att alla vill ha sin beskärda del av min fritid. Många frågar om jag kan ordna personal till dem, eller kanske kontakter med reseledare, eller hinner jag kanske sy upp deras jeans? Nu i sommar ska jag dessutom jobba åt "Ullturen" som går till bl a Lake Kournas, så sy några jeans kommer jag inte att hinna med...

Nytt från Platanias; Lilla Abellopas söker en svensk eller norsk "inkastare". Dimitris ser gärna en söt och trevlig, oblyg tjej som kan börja snarast.
Det finns även jobb på en liten klädbutik uppe i gamla byn, helt invid den Mexikanska restaurangen. Fråga efter Maria om du är sugen på jobbet.

//Kikh
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.