Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-05-16, 12:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Klippa mattrasor

- ett underskattat nöje...

Jag har en stor påse med sånt som blir utmärkta mattrasor. Eftersom jag inte har en egen vävstol ska jag beställa själva vävandet av någon kvinna på ön. Det finns flera stycken som jag känner till.

Det viktigaste är en bra sax. Först klipper jag rent från sömmar, blixlås och sånt, och lägger de aktuella bitarna i en annan påse vartefter. Sånt som är för smått till vettiga remsor blir putstrasor. Här ska återanvändas.

Näst viktigast är en bekväm stol i halvskugga och en katt eller två som sällskap. Det blir lite besvärligt när de vill sitta i knä samtidigt som jag klipper, men hittills har jag klarat mig från att klippa svansar och morrhår i misshugg. Snarare har de klarat sig...

Tredje viktigast är ett stort glas med något gott inom räckhåll.
Telefonen får följa med ut, man har ju barn som är ute och reser.

När renklippningen är klar vidtar själva remseklippandet. Här erfordras god teknik och stort omdöme...klippa runt-runt och hyfsa till hörnen? Klippa raka remsor och sy ihop? Jag var van vid svenska mattvävar med långa såna stickor som man virar upp trasorna på.

Här har man en annan teknik: ganska små stickor och lika gärna korta trasstumpar. Nästan som plockteknik.

Vävstolarna är inte heller lika som våra traditionella, de har inte en stor bom som varpen rullas upp på. I stället har man en varpfläta som knyts fast och spänns vartefter. Omöjligt att beskriva, du som gillar vävning har säkert redan sett hur det går till, och du som inte är intresserad läser inte det här i alla fall.

Det är vanligt med röd varp. Problemet är att den färgar ifrån sig, så efter några tvättar har man ljus-och mörkröda om dock randiga mattor.

Det känns fint att kunna förvandla gamla tyger och kläder till något vackert och användbart.

Så där ja. Ska jag göra frappe eller ta den där sista vinskvätten blandad med lite juice ?

Katterna är redan på plats.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:27.