![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sen den 18.5 har vi haft Climbers Festival på Kalymnos , idag är sista dagen . Troligen upprepas den hädanefter årligen.
Som mindre insatt och ljummet intresserad har jag inte besökt klättringsbranterna tidigare, men jag och sonen gich faktiskt upp ovanför Aremon i förrförra veckan. Vi kunde där på nära håll beundra dessa otroliga personer, som segt och ihärdigt tog sig upp för de mest sanslöst svåra branter (tyckte vi, i alla fall) Att ta sig upp till klätterställena gick lätt, men ner var det besvärligare , grus som rutchar undan och taggbuskar. Det var väldigt gott med en stor glass på Gelaterian i Armeon sen. Min respekt för klättrarna har ökat flera nivåer när jag sett hur lekande lätt de tar sig fram, ofta med småbarn med sig, och jättelika ryggsäckar med utrustning. Lågmälda, enkelt klädda, typiskt tunna och seniga, man känner igen dem när de drar fram på stan på vilodagarna. Klättra en dag, vila nästa är regel. De återfinns på stränderna eller på kaféerna eller moppandes runt ön. I går kväll var det uppvisning av teknik nere på centrala torget. Fyra höga ställningar hade monterats upp och försetts med grepp och fästen på olika svåra nivåer. Hela ön var på stan, dels för den vanliga kvällsfikan, men också för att se och beundra klättrarna. Jag satt ihop med mitt gamla politikergäng och det blev en massa tokprat och skratt mellan applåderna när någon spiderman eller spiderkvinna nådde ända upp till överkanten på helt omöjliga sätt. Vi hade med oss vice turist-och-kulturministern Nikitidiadis, som höll inledningstal där han lovade offensiv turistpolitik hädanefter. Han frågade mig, det var prat om hemsidor, om svenska klättrare har någon organisation, så nu får jag väl ta reda på det. Man kan ju inte missa ett uppdrag från en sån uppsatt person...berätta ni som vet! Tips på web-sidor mottages tacksamt! Så fick han veta att Kalymnos har gått upp i popularitet på omröstningslistan, det var lite kul att kunna berätta det! Vi har också fått regeringslöfte att fortsätta med utbyggnad av dykturism och fisketurism eftersom dagens resenärer vill ha alternativ. Nu har vi nästa idrottsliga evenemang i början av juni : Final Four i vattenpolo. Återkommer med detaljer när jag har några. |
|
|